Opel GT X Experimental toont nieuwe designtaal
‘Duitsers maken geen grappen’, weten we uit een Opel-commercial, maar bij het merk uit Rüsselsheim hebben ze wel degelijk reden tot lachen. Er wordt voor het eerst in twintig jaar weer winst gemaakt en er komt een hele sloot nieuwe modellen aan. Deze GT X Experimental is daarvan een preview.
De concept car wordt pas eind dit jaar onthuld, maar Opel laat alvast een stukje ervan zien. Hij introduceert de nieuwe designtaal van het merk, die wordt gekenmerkt door de vorm van de grille (of in dit geval suggestie van een grille) en de horizontale en verticale lijnen door het logo. Opel noemt het een ‘kompas’. Er loopt een verticale lijn over de motorkap door het embleem naar beneden, die wordt gekruist door een horizontale lijn die wordt ingezet door de dagrijverlichting.
Opel GT Concept
Opel verwijst met de naam GT X Experimental heel duidelijk naar de Experimental GT uit 1965. Dat was het eerste studiemodel van het merk en een voorloper van de latere Opel GT. Overigens lijkt de designtaal die de GT X Experimental lanceert niet eens zo heel nieuw te zijn. Het weinige wat we van de neus van de auto kunnen zien, lijkt ook best een beetje op de Opel GT Concept uit 2016.
Eindelijk weer winst
Vorige week maakte Opel bekend dat er voor de eerste keer sinds 1999 weer winst is gemaakt. In het eerste half jaar van 2018 kwam de operationele winst uit op 502 miljoen euro. Vorig jaar leed de fabrikant nog een verlies van 179 miljoen euro. Van 2000 tot en met 2017 ging er in totaal ruim 17 miljard euro verloren bij Opel. In 2017 werd het merk overgenomen door de PSA Group. Daarvoor was Opel zo’n 90 jaar lang in handen van General Motors.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’