Deze Opel GT X Experimental heeft een optische detox ondergaan, aldus de ontwerpers. Het studiemodel van een toekomstige SUV heeft een zo puur mogelijk design, zonder overbodige elementen.

Opel GT X ExperimentalOpel GT X Experimental


En het moet gezegd, de GT X Experimental ziet er snaarstrak uit. Minimalistisch als een Apple-product en vooral door zijn eerste generatie Manta-achtige neus meteen herkenbaar als Opel. Net als de sportievere versies van de Manta A heeft de GT X Experimental een zwarte motorkap. Het kleurenschema van de concept-SUV verwijst naar de motorsportkleuren van Opel: wit, grijs, zwart en geel. Bij de optische detox-filosofie van de ontwerpers horen zo klein mogelijke carrosserienaden en de afwezigheid van deurgrepen en buitenspiegels. Die laatste zijn vervangen door kleine uitklapbare camera's.

Opel-kompas

Nieuwe Opel-modellen gaan elementen van de GT X Experimental meekrijgen, zoals het zogenoemde Opel-kompas. Dat bestaat uit twee lijnen die elkaar snijden in het logo op de neus. De scherpe plooi over de motorkap loopt onder het beeldmerk door in de bumper. De horizontale lijn wordt grotendeels gesuggereerd en start in de kenmerkende dagrijverlichting. Aan de achterzijde vinden we in iets mindere mate hetzelfde terug. Een echte grille heeft de GT X Experimental niet. Het donkere 'Opel Vizor heeft weliswaar de vorm van een grille, maar is van donker plexiglas. Erachter schuilen de senoren en camera's van de elektronische rijassistenten en autonome rijfuncties.

Opel GT X ExperimentalOpel GT X Experimental


De GT X Experimental is een compacte SUV die 4,063 meter lang, 1,830 meter breed en 1,528 meter hoog is, met een wielbasis van 2,625 meter. Hij is volledig elektrisch en is voorzien van een 50 kWh lithium-ion-batterij die via inductie kan worden opgeladen. Helemaal zelfrijdend is het model niet. Opel heeft gekozen voor autonome functies op niveau 3, wat betekent dat hij in de meeste gevallen zelf kan opereren, maar dat de bestuurder moet kunnen ingrijpen als het nodig is.

Gemakkelijke instap

Het interieur van de GT X Experimental is toegankelijk via twee portieren die in tegenovergestelde richting open gaan. Er is geen b-stijl aanwezig en de deuren zwaaien in een hoek van 90 graden open, wat zorgt voor een gemakkelijke instap. In de dorpel onder het linker achterportier is een aantal driehoekige vormen gegraveerd. Eén daarvan is een led-schermpje dat het laadniveau van de batterij weergeeft. De wielen van de futuristische SUV meten 'slechts' 17 inch, maar lijken veel groter door een rubberen afdekking die een deel van de bandwang bedekt.

Opel GT X ExperimentalOpel GT X Experimental


Het instrumentenpaneel heeft dezelfde vorm als het 'Opel Vizor' op de neus. Opel noemt het 'Pure Panel'. Het is een enkel scherm dat alle knoppen, meters en bedieningselementen vervangt. Verder zijn er nog twee kleine schermpjes helemaal links en rechts, waarop de beelden van de uitklapbare camera's worden geprojecteerd. Verder komen in het design van het interieur de afgekapte driehoekjes terug die ook op de dorpel te vinden zijn.

Opel GT Concept

De naam van de GT X Experimental komt van Opels eerste studiemodel ooit: de Experimental GT uit 1965. De X benadrukt volgens Opel dat het om een SUV gaat. Overigens heeft de GT X Experimental best wat ontwerpkenmerken van de GT Concept uit 2016. Er zijn duidelijke overeenkomsten, zoals die vouw in de motorkap, de vorm van de 'grille' en de dagrijverlichting, de gekleurde band over de ramen en de afwezigheid van deurgrepen en spiegels.

Opel_504098
Opel GT X Experimental
Opel_504101
Opel GT X Experimental
Opel_504099
Opel GT X Experimental
Opel_504104
Opel GT X Experimental
Opel_504100
Opel GT X Experimental
Opel_504105
Opel GT X Experimental
Opel_504106
Opel GT X Experimental
Opel_504107
Opel GT X Experimental
Opel_504112
Opel GT X Experimental
Opel_504113
Opel GT X Experimental