Elektrische Opel Corsa laat zich te vroeg zien
Door gelekte foto’s weten we nu twee weken voor de officiële onthulling al precies hoe de belangrijke nieuwe Opel Corsa eruitziet. Welnu, dit is hem: de eerste plaatjes van de elektrische variant die hetzelfde oogt als de reguliere versie.
De nieuwe Opel Corsa is dit maal ook echt nieuw. Ten minste, in vergelijking met de huidige editie. De bestaande Corsa werd door de Duitse autobouwer als een nieuwe editie neergezet, maar was feitelijk een ingrijpende facelift. In de basis dateerde dat model uit 2006, met nog altijd de Fiat Punto als technische basis.
Gewicht
De versie dit later dit jaar op de markt komt heeft niets met zijn voorganger te maken. Hij draagt louter dezelfde naam. Maar is hij echt compleet nieuw? In vergelijking met de vorige editie wel, maar in de basis is het een Peugeot 208. Sinds Opel deel uitmaakt van de PSA Group wordt het Franse CMP-platform voor alle toekomstige B- en C-segment-auto’s van Opel gebruikt. Dat is goed nieuw want het is beduidend lichter dan de bodemsectie die Opel eerder gebruikte. Het gewichtsverschil bedraagt maar liefst 40 kg en in combinatie met gewichtsreducties elders in de auto’s kom je op een totaalgewicht uit dat voor de basisversie onder de 1.000 kg ligt, 980 kg om precies te zijn.
Langer maar lager
De kale carrosserie deelt de Corsa met die van de 208. Een logische stap, want de Duitser kon zodoende in recordtijd worden ontwikkeld. Het project ving aan op het moment dat Opel door PSA werd ingelijfd en dat is iets meer dan twee jaar geleden. De wielbasis komt overeen met die van de 208, maar is ten opzichte van de huidige Corsa een stuk groter. De asafstand bedraagt nu 2,54 meter, een winst van 2,8 cm. In de lengte groeit de auto eveneens, maar de hoogte is met 4,8 cm gereduceerd tot 1,43 meter. Ook de bagageruimte neemt toe. De bak meet nu 309 liter wanneer de vijf zitplaatsen in stelling zijn. De Opel Corsa komt er net als de 208 van Peugeot en tal van concurrenten alleen als vijfdeurs hatchback.
Elektrische Corsa-e
Voor de aandrijving leunt de Duitser ook op de Fransman. De PSA-motoren met een slagvolume van 1,2 liter en driecilinders (75 tot 130 pk) verschijnen onder de aluminium motorkap. Of de 1.5-dieselmotor (100 pk) ook in Nederland beschikbaar komt, is nog de vraag. Vast staat dat de elektrische versie op de prijslijst verschijnt. Deze Corsa-e gedoopte variant, die hier afgebeeld staat, krijgt een 50 kWh-accupakket in de bodem van de auto en heeft voorin een 100 kW sterke elektromotor. Hij zou zo’n 340 km op een volle acculading moeten kunnen afleggen. De Corsa-e is er bij de verkoopstart rond september nog niet bij. De fabrikant start de productie eind dit jaar op, zodat de Corsa-e volgend jaar in de showroom arriveert.
Zaragoza
De nieuwe Corsa komt binnenkort al uit de fabriek in het Spaanse Zaragoza te rollen. De productieteller van de eerdere edities staat momenteel op net geen 14 miljoen exemplaren. De tweede generatie leverde de grootste bijdrage met ruim 4 miljoen verkochte exemplaren. De nieuwe Corsa is de vijfde versie sinds 1982.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen