Na de Opel Corsa-e volgt nu de ‘normale’ Corsa
Je moet met een loep rond de fonkelnieuwe Opel Corsa lopen om er achter te komen of de aandrijflijn volledig elektrisch of een verbrandingsmotor is. De verschillen tussen de kersverse Corsa en Corsa-e zijn namelijk minimaal. Ten minste, als het om het design gaat.
Opel kiest bewust voor kleine verschillen tussen de Corsa met benzine- of dieselmotor en de Corsa-e met elektromotor. De autobouwer heeft onderzoek gedaan en de conclusie was volgens Opels ontwerper Friedhelm Engler dat “mensen niet zo nodig aan de anderen willen laten zien dat ze in een elektro-auto rijden. Ze willen een auto die er normaal uitziet.” Opel gaf de foto’s van de Corsa-e al eerder vrij. Vandaag volgen de plaatjes van de reguliere types. Zodoende kunnen de twee types naast elkaar worden gelegd. En Engler en zijn collegae hebben inderdaad een model getekend. Slechts het ontbreken van het e-embleem op de deurstijl en een onder de bumper zichtbaar uitlaateindstuk tonen aan dat er of een benzine- of dieselmotor onder de aluminium motorkap ligt.
Lagere daklijn
De zesde generatie Opel Corsa sinds 1982 (met nieuwe edities in 1993, 2000, 2006 en 2014) oogt fris. In vergelijking met zijn voorganger ligt de daklijn bijna vijf volle centimeters lager. Om tot dezelfde hoofdruimte binnenin te komen, is ook de zithoogte van de stoel verlaagd. De auto is daarentegen langer en breder, waarbij ook de wielbasis is toegenomen. De A-stijl staat verder naar voren om ruimte binnenin te winnen. Niet alleen claimt de autobouwer meer leefruimte, ook de laadbak kent meer volume. Volgens Opel is er nu plaats voor 24 liter extra spullen, 309 liter in totaal.
Gewichtsreductie
Opel geeft een fors lager wagengewicht op. De technici hebben tot 108 kg aan gewicht weten te lozen. De basisversie duikt zelfs onder de 1000 kg. De kale carrosserie alleen al weegt 40 kg minder dan van het huidige model. Door de motorkap van aluminium te maken daalt het gewicht 2,4 kg, de aluminium motoren zijn 15 kg lichter, de voorstoelen samen 5,5 kg en de achterbank 4,5 kg. Een lager gewicht betekent niet alleen een lagere houderschapsbelasting, ook een lager brandstofverbruik wat weer invloed heeft op de ondoordachte CO2-belasting. De Corsa komt er alleen als vijfdeurs hatchback. Naar een 3-deursvariant is geen vraag meer.
Driecilinders
Bij de verkoopstart is er keuze uit driecilinder benzinemotoren (1.2 met 75 tot 130 pk) en een viercilinder dieselmotor (1.5 met 100 pk). De elektrische Corsa-e beschikt over een 100 kW sterke elektromotor met 50 kWh grote batterij.
GS Line
Hoe het Nederlandse leveringsprogramma er uit komt te zien, is nog niet bekend. Opel biedt op de Corsa in ieder geval zaken aan als Intellilux Matrix-lampen, stuurverwarming, lederen bekleding, panoramadak, airconditioning, adaptieve cruise controle, Flank Guard voor tijdens het manoeuvreren, Multimedia Nav-systeem met 7 inch scherm. De benamingen van de uitrustingsniveaus luiden bij de verkoopstart Edition, Elegance en GS Line. Laatstgenoemde wordt als sportieve versie neergezet met zaken als sportstoelen, afwijkende bumpers, Sport-modus, aluminium pedalen en rode wijzerplaten.
Vanaf november leverbaar
Opel opent in juli de orderboeken voor de Corsa, terwijl de Corsa-e reeds is te bestellen. Als het om de daadwerkelijke levering gaat, neemt niet de elektrische Corsa het voortouw. De Corsa-e komt pas in maart op de markt. De types met verbrandingsmotor verschijnen bijna zes maanden eerder in de Nederlandse showrooms.
Foto’s Opel Corsa-e
Foto’s Noël van Bilsen
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder