Opel Astra in oktober bij de dealers
Opel heeft direct actie ondernomen op het uitlekken van de officiële beelden van de Astra en geeft daarom nu zelf alle details vrij.
In de onthullingsagenda van Opel stond er een grote rode cirkel om dinsdag 9 juni voor het onthullen van de gloednieuwe Astra. Doordat in Italië dat embargo niet werd gerespecteerd, geeft Opel nu zelf maar alle details vrij. Zoals bekend staat de nieuwe Astra op een compleet nieuwe bodemplaat, met de codenaam D2. Ook de carrosserie is nieuw en veel lichter dan voorheen. De kale carrosserie weegt nog maar 280 kilogram, flink minder dan de 357 kilogram van het huidige type. Ook de remmen en het uitlaatsysteem verliezen gewicht (-25 procent). Volgens Opel komt de totale gewichtsreductie uit op 120 tot 200 kilogram, al is een en ander afhankelijk van de gekozen uitvoering en motorisering.
Je zou het niet zeggen, maar de Astra is kleiner. Zelfs de wielbasis nam af met 2,3 centimeter naar 2,68 meter. Desondanks is de binnenruimte gegroeid, zo belooft Opel. De lengte van de Astra krimpt met 4,9 centimeter naar 4,37 meter en de hoogte bedraagt nu 1,46 meter, een reductie van 2,6 centimeter.
“Motoren zijn niet groter dan 1,6 liter”
Opel belooft door een lager gewicht en een iets kleiner formaat zuinigere diesel- en benzinemotoren. Op het programma staan motoren met vermogens van 95 tot 200 pk, exclusief de Astra OPC die in een later stadium komt en een 1,6 liter viercilinder met een knots van een turbo krijgt. Sowieso worden alle diesel- en benzinemotoren niet groter dan 1,6 liter. Opel levert in ieder geval een 1,0 liter geblazen driecilinder benzinemotor. De krachtbron is goed voor 105 pk en 170 Nm trekkracht en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Ook een 1.4 Turbo met 145 pk en 235 Nm trekkracht is van de partij. Een 1.6 CDTi diesel met 95 pk vormt de instapdiesel.
Autovisie heeft begin dit jaar al kunnen rijden in de nieuwe Astra en konden tijdens die testrit concluderen dat de nieuwe Astra voor stiller, stijver en lichter aanvoelt. Ook de comfortervaring is toegenomen en de rolgeluiden zijn beter geïsoleerd. De besturing is licht, maar wel preciezer dan z’n voorganger. Het interieur van de Astra is naar een hoger niveau getild en krijgt als eerste de smartphonekoppelsystemen Android Auto en Apple CarPlay.
De vijfdeurs hatchback trapt af, al volgt de stationwagon niet veel later. De hatchback beleeft zijn officiële debuut op de IAA-autoshow in Frankfurt in september. In het laatste kwartaal van dit jaar staat ‘ie al bij de dealers.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Alpine heeft de mooiste spruitstukken aller tijden
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding