Opel Ampera-e kost net geen 41.000 euro
Opel is in ieder geval wel eerlijk. Ze roepen niet alleen dat de Ampera-e een NEDC-actieradius van 520 kilometer heeft, maar halen ook de veel reëlere WLTP-reikwijdte van 380 kilometer aan.
En dat verschil in actieradius geeft gelijk al aan hoe ongelofelijk nietszeggend de NEDC eigenlijk is. Maar dat is een verhaal voor een andere keer. Want het gaat hier over de 40.995 euro die de Opel Ampera-e minimaal kost. Ter vergelijking: de BMW i3 94 Ah (zonder range extender) kost 38.769 euro en komt volgens de NEDC maximaal 316 kilometer ver (realistisch volgens BMW: zo’n 200 kilometer). De Nissan Leaf 30 kWh moet minimaal 33.590 euro opbrengen, maar komt dan ook maar 250 kilometer ver (NEDC).
“Actieradius is koning in elektroland, dus daarmee zit Opel goed”
En dat is het verschil. De Opel Ampera-e heeft een batterij van 60 kWh aan boord, niet een van 30 kWh, zoals de Nissan. Hij wordt aangedreven door een elektromotor met 204 pk en 360 Nm. Daarmee kan hij in 3,2 seconden naar 50 km/h sprinten (de 0 naar 100-tijd meldt Opel niet) en haalt hij een afgeregelde top van 150 km/h. Maar goed, daar gaat het in de praktijk natuurlijk niet om. Actieradius is koning in elektroland, dus daarmee zit Opel goed.
LEES OOK: OFFICIEEL – PSA GROUP IS NIEUWE EIGENAAR OPEL
De Ampera-e is in eerste instantie beperkt beschikbaar, daarom heeft Opel ervoor gekozen om zich vooralsnog op vier Europese landen te richten: Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zwitserland. De levering in de rest van Europa begint later dan gepland. Opel verkoopt de Ampera-e in Nederland overigens niet via alle dealers. Er zijn achtentwintig e-agents (zonder kapitalen, want dat is hip) aangewezen, voornamelijk in stedelijke gebieden. De Ampera-e kan per direct worden besteld. De 44.995 euro kostende Launch Executive wordt dit najaar uitgeleverd, op de andere Ampera-e’s is het wachten tot begin 2018.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce