Porsche houdt het niet bij één elektrische concept car. Op de Autosalon van Genève trekt het merk nu het doek van de tweede, de Porsche Mission E Cross Turismo.


Cross Turismo

Dikke zwarte spatbordranden, verhoogde ophanging en knalblauwe 20 inch wielen. De tweede elektrische concept car van Porsche is een stuk minder serieus dan de eerste. Toch is de aandrijflijn vrijwel identiek, want ook de Porsche Mission E Cross Turismo krijgt vierwielaandrijving, 600 pk en een groot accupakket in de bodem. Met een lengte van 4,95 meter is hij tien centimeter langer dan de Mission E, maar nog altijd niet zo lang als een Panamera. Die auto is namelijk nog eens tien centimeter langer dan deze Cross Turismo. Ondanks dat hij hoger op zijn poten staat, is de elektrische concept car nog altijd maar 1,42 meter hoog. Inderdaad, precies de hoogte van een... Panamera. Om even duidelijk te maken hoe 'hoog' deze auto is, een Porsche Macan is een dikke twintig centimeter hoger.

Sprinten

Ondanks dat hij hoger is, doet de Porsche Mission E Cross Turismo qua prestaties niet onder voor zijn lage broer. Tenminste, in de sprint. In 3,5 seconden kan hij naar 100 km/h sprinten. Daarna begint de luchtweerstand een rol te spelen, maar nog altijd kun je binnen twaalf seconden naar 200 km/h snellen. Overigens moet hij ook heel behoorlijk een bocht door kunnen, want naast zijn lage zwaartepunt heeft de auto ook vierwielbesturing. Op hoge snelheid sturen de achteste wielen mee met de voorwielen en bij lagere snelheden sturen ze tegen om hem een dynamischer weggedrag te geven. Daarnaast beschikt hij over actieve stabilisatie, zodat hij minder overhelt.

Snelladen

Porsche doet geen uitspraken over de grootte van het accupakket en ook niet over de totale range. Wel laat het merk weten dat je na 15 minuten laden aan een 800V-snellaadsysteem zo'n 400 kilometer moet kunnen rijden. Wij rekenen op hetzelfde accupakket als in de Mission E. Die auto krijgt een range van minimaal 500 kilometer. Deze Cross Turismo zou daar niet veel voor onder moeten doen.