Autovisie
Autovisie Nieuws 5 jan 2022

Op deze auto’s zat (bijna) niemand te wachten (Deel 2)

De trouwe lezers van het Autovisie Jaarboek weten hoeveel modellen en uitvoeringen op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. Maar niet alles wat er op de prijslijst staat, wordt ook daadwerkelijk verkocht. Beter gezegd, gékocht. Dit zijn de auto’s waarvoor de Nederlandse koper afgelopen jaar niét in de rij stond. Deel 2.

Let op, mogelijk zijn er door de Nederlandse dealers wellicht enkele exemplaren verkocht, de auto’s hebben dan geen gele kentekenplaat voor- en achterop gekregen. Ze staan niet in de statistieken van de Rai en Bovag en komen ook niet voor in de RDW-statistieken. Dit zijn de modellen, in alfabetische volgorde, waarvan er géén, één of slechts twee zijn geregistreerd. Gisteren kon je deel 1 al lezen.

Kia Stinger

Nadat er in 2020 slechts vier exemplaren van de Stinger de Nederlandse Kia-dealers verlieten, was dat in 2021 er nog maar één. Eén van de redenen is het uitgeklede leveringsprogramma na de facelift. De Stinger is er alleen als GT en dat betekent een 366 pk sterke 3.3 V6-motor met een prijskaartje van dik 94 mille. Elders op deze planeet is de vijfdeurs sportsedan veel goedkoper, want hier komt er door de hoge CO2-uitstoot van de zespitter een hele berg bpm bij.

Lamborghini Sian

Van de Lamborghini Sian kwamen twee exemplaren deze kant op. Dat is juist uniek, want de twee maken deel uit van een gelimiteerde, wereldwijde reeks van 63 coupés. Beide auto’s zijn op Nederlands kenteken geregistreerd.

Lexus RC

Op de website van Lexus staat er bij de RC ‘alleen als occasion leverbaar’ en dat blijkt. Vorig jaar is er geen enkel nieuw exemplaar op Nederlands kenteken gegaan. Dat was in 2020 nog wel anders. Het merk wist toen twintig stuks van de vierpersoons coupé te registreren. Van de LS wist Lexus in 2021 vier limousines af te leveren. In 2019 was dat er één.

Lotus Evora

In het afscheidsjaar van de Lotus Evora ging er nog één fonkelnieuw exemplaar de weg op. Bijzonder, want in het jaar ervoor koos niemand voor een kakelverse Lotus Evora. Dat geldt ook voor de Exige. Die sportwagen ging eind vorig jaar uit productie. De importeur wist twee van de laatste exemplaren te verkopen. In 2020 was dat er niet een.

Maserati Quattroporte

Afgelopen november werd de enige Maserati Quattroporte van het jaar afgeleverd, een grijs gekleurd exemplaar met zescilinder benzinemotor. In het jaar daarvoor noteerden de Maserati-dealers drie exemplaren, zo geven de Rai Vereniging en Bovag op. Vreemd, want waar bij andere merken, zoals bij de Bentley Mulsanne, wel een gebruikt exemplaar werd meegerekend, daar tellen de organisaties hier niet de twee importauto’s mee.

Mercedes-Benz SLC

Van de SLC nam Mercedes-Benz begin 2020 al afscheid, maar vorig jaar ging er alsnog een nieuw exemplaar op kenteken. Dat was er ook één meer dan in zijn afscheidsjaar, toen er dus geen enkel exemplaar werd geregistreerd. De ‘vergeten’ coupécabriolet brengt het huidige wagenpark van de SLC’s op 194 stuks, waarvan er 14 een SLC 43 zijn. Op het moment dat Mercedes de SLC uit productie nam, verdween ook de SL uit het gamma. Van die open tweezitter werd geen nieuw exemplaar meer geregistreerd, zelfs niet in 2020.

Opel Ampera-e

De teller van de Ampera-e stond over 2021 op nul. De importeur van Opel wist in 2020 de laatste exemplaren te verkopen en dat waren er toen 1379. Het importbedrijf kwam in 2020 met een scherpe aanbieding om in zo’n kort mogelijke tijd de complete voorraad weg te werken. Dat is gelukt.

Rolls-Royce Dawn

Van de Rolls-Royce Wraith zijn er in de afgelopen jaren geen nieuwe exemplaren geregistreerd. Toch zit er één in de pijplijn. Dat model maakt deel uit van de laatste coupés die de Engelse fabrikant nog bouwt. De open uitvoering van de Wraith, die als Dawn door het leven gaat, werd afgelopen jaar eenmaal afgeleverd, gelijk aan het aantal in 2020. De open vierzitter is als gebruikte auto populairder, want in dezelfde periode kwamen er verschillende Dawns-met-ervaring deze kant op. Van de Phantom werd, anders dan in 2020 toen er één werd afgeleverd, geen enkel exemplaar geregistreerd. Mogelijk kiest de doelgroep voor de Cullinan, want daarvan kwamen er zes bij, twee meer dan in 2020.

Seat Alhambra

Nadat er in 2020 nog een Alhambra de Nederlandse weg op ging, is er ook in 2021 welgeteld één grote MPV van Seat de showroom uit gereden. De auto staat al enige tijd niet meer op de prijslijst, zowel in Nederland als in België. Vandaar dat het 2021-exemplaar ook een importauto is. Hij begon zijn carrière elders in Europa, om vervolgens toegelaten te worden in Nederland. Rai en Bovag markeren de auto als nieuw verkochte auto in 2021 op de Nederlandse markt. Dat de liefde voor de Alhambra niet bij één persoon leeft, blijkt uit het gegeven dat er afgelopen jaar meerdere exemplaren zijn geïmporteerd, hoofdzakelijk van het bouwjaar 2020.

Tesla Model S

De markt is echt uitgekeken op de Model S en Model X van Tesla. Waar in 2020 van beide modellen nog 584 stuks – gelijk verdeeld over de S en X – werden geregistreerd, gingen in 2021 van de hatchback vier en van de crossover twee stuks de weg op. De Model 3 kon het verlies overigens niet opvangen. De afzet van Tesla halveerde ruimschoots in 2021: 4151 om 8957 stuks een jaar eerder.

Toyota Camry

Op zijn site betitelt Toyota de Prius Plus als uitverkocht. Vorig jaar gingen de laatste drie exemplaren over de toonbank, nadat de productie van het model al eerder was gestaakt. Toyota registreerde in 2020 nog 37 exemplaren van de grotere Prius-variant. De vijfdeurs Prius haalt overigens ook niet de volumes van weleer. In 2021 registreerde Toyota 70 exemplaren, in 2020 85 exemplaren. Van de grotere Camry kregen er twee een Nederlands kenteken. In 2020 waren dat er 45. Toyota heeft in Duitsland al afscheid genomen van de hybride-sedan.

Volvo V40

Afgelopen februari wist Volvo nog een V40 – een witte – op kenteken te zetten. Het was de aller-, allerlaatste vijfdeurs hatchback van het merk. De productie was op dat moment al bijna twee jaar daarvoor beëindigd! De importeur had dermate veel exemplaren ingekocht, dat het in 2020 nog 828 klanten kon bedienen. Eén volgde dus in 2021.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Op deze auto’s zat (bijna) niemand te wachten (Deel 2)
Sluiten