Op de valreep alle exemplaren McLaren Elva verkocht
Het lijkt er op dat het McLaren is gelukt alle exemplaren van de dakloze Elva te verkopen. De Engelse sportwagenbouwer reduceerde tot tweemaal het gelimiteerde verkoopvolume voor de dakloze sportwagen, maar dat leken er nog teveel te zijn. McLaren Automotive laat nu aan Autovisie weten dat er toch 149 kopers zijn gevonden.
Toen McLaren eind 2019 aankondigde met een gelimiteerde sportwagen onder de naam Elva te komen, liet het weten maximaal 499 stuks van het opvallende model te maken. Echter, vanwege het uitblijven van enthousiaste reacties vanuit de potentiële kopers verlaagde McLaren het productievolume van de Elva tot 249 stuks. Door het gereduceerde volume dacht McLaren dat de exclusiviteit van het model de doelgroep wel zou prikkelen. Immers, Ferrari maakte van concurrerende Monza SP1 en SP2 meer exemplaren. De Italianen wisten binnen een mum van tijd liefst 599 kopers voor de V12-sportwagen zonder voorruit en dak te vinden.
‘Niet meer dan’
Toch bleek het naar beneden toe bijgestelde oplagecijfer de doelgroep nog altijd niet over te halen om een order te plaatsen. Opnieuw verlaagde de sportwagenfabrikant het maximum productie-aantal. McLaren zou slechts 149 units bouwen. Of zoals de autobouwer communiceerde: “niet meer dan 149 stuks”. Hoewel de autobouwer de lat dus nog lager legde, zag het er lange tijd naar uit dat ook 149 exemplaren van de Elva te hoog gegrepen was.
Geen voorraad
Eind december 2021 had de fabrikant uit Woking nog zes productieslots beschikbaar. En die productieplaatsen moesten voor maart 2022 worden ingevuld, zo eiste McLaren. Als de dealers de resterende exemplaren niet verkochten, nam de sportwagenbouwer genoegen met een nog lager oplagecijfer. Het bedrijf was niet van plan enkele auto’s op voorraad te nemen in de hoop ze later een keer te verkopen.
Enkele auto’s voor Benelux
Tegen Autovisie zegt McLaren Automotive: “We zijn nu bezig met het afronden van de laatste klantspecificaties van Elva. Er is meer interesse voor de auto’s dan we productiecapaciteit hebben.” Mogelijk zijn dealers door het naderende productie-einde gestimuleerd om nog snel hun klanten te benaderen, om de laatste (handvol) exemplaren te verkopen. Voor zover bekend, zijn er voor de Elva geen orders in Nederland geplaatst. In België wist de dealer enkele exemplaren te verkopen, die reeds zijn afgeleverd.
Optioneel met voorruit
Hoe de Elva’s in de rest van de wereld zijn verdeeld, is niet bekend. Speciaal voor de Amerikaanse verkoop ontwikkelde McLaren een uitvoering met voorruit, aangezien in bepaalde Amerikaanse Staten een voorruit verplicht is. Naar verluidt zijn er slechts vier stuks van de Elva voorzien van een voorruit, al wil McLaren daar niet op ingaan. Het aantal kan hoger liggen, aangezien de specificaties van de allerlaatste auto’s niet bekend zijn. Het is tot de finale-auto mogelijk om de optionele voorruit te bestellen.
De Elva met 4.0 V8-motor met 820 pk kost in Nederland om en nabij de 1,8 miljoen euro, inclusief belastingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen