Volgens BMW M-topman Frank van Meel is het puur toeval dat BMW en Mercedes-AMG kort achter elkaar met uitschakelbare vierwielaandrijving op respectievelijk de E 63 S en M5 komen. De Beierse autobouwer claimt een volledig eigen systeem te hebben.

BMW M5 Computerillustratie Schulte DesignBMW M5 Computerillustratie Schulte Design


BMW noemt de vierwielaandrijving op zijn M5 gewoon xDrive, maar anders dan bij de integrale aandrijving op andere BMW-modellen is het op de M5 mogelijk om alle trekkracht richting de achterste wielen te sturen, waarbij de voorste wielen zijn losgekoppeld van de aandrijflijn. Eenzelfde voorziening biedt

BMW M5, FOTO WILCO BLOK – AUTOVISIE TELEGRAAFBMW M5, FOTO WILCO BLOK – AUTOVISIE TELEGRAAF


PROGRAMMA'S

De M5 kan gereden worden in vijf standen. De basis is altijd vierwielaandrijving met ingeschakelde tractie- en stabiliteitscontrole. Vervolgens kan gekozen worden uit drie gradaties van het DSC-programma en twee varianten van het 4WD-systeem. De laatste optie is er om een tweewielaandrijver van de M5 te maken. "Wie kiest voor RWD krijgt ook RWD", aldus Van Meel, die aangeeft dat er nooit een ingreep vanuit de techniek zal plaatsvinden, waarbij de trekkracht dan toch naar de voorwielen wordt gestuurd. Van Meel geeft aan dat het systeem niet exclusief voor de M5 is. "Het is ook interessant voor andere modellen", aldus de Nederlander.

BMW M5, FOTO WILCO BLOK – AUTOVISIE TELEGRAAFBMW M5, FOTO WILCO BLOK – AUTOVISIE TELEGRAAF


LAGER GEWICHT

De trekkracht gaat middels een achttrapsautomaat richting de aangedreven wielen. Voorin hangt de bekende 4.4 V8, die voor deze gelegenheid onder handen is genomen. De fabrikant is niet scheutig met prestaties van de krachtbron. "Het blok levert minimaal 600 pk", zo geeft Van Meel in gesprek met Autovisie aan. De fabrikant is nog aan het finetunen. Ondanks dat de M5 nu over vierwielaandrijving beschikt, is het totaalgewicht van de sportsedan (een Touring komt er niet) gereduceerd. De fabrikant heeft elders in de auto lichtere materialen gebruikt. Zo is het dak van koolstofvezel. Door de combinatie van een hoger motorvermogen, een lager gewicht en vierwielaandrijving is het topmodel van de 5 Serie sneller dan zijn voorganger. Exacte cijfers noemt de autobouwer nog niet, maar de nieuwkomer zou vanuit stilstand binnen 3,5 tellen op 100 km/h zitten en rond de 12,5 tellen op 200 km/h, zo wordt ons ingefluisterd.

IAA FRANKFURT

De autobouwer komt binnenkort met meer details. De M5 beleeft zijn debuut op de IAA-autoshow in Frankfurt in september. (Foto's Wilco Blok)