Ook toekomstige stekker-Volkswagens kunnen niet supersnel laden
De Volkswagen Group heeft enkele details bekendgemaakt van zijn toekomstige MEB+-platform. De nieuwe elektrische architectuur zou garant staan voor een actieradius van maximaal 700 kilometer en een laadsnelheid van 200 kW.
Bezitters van een Audi Q4 E-Tron, Cupra Born, Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.3, ID.4 of ID.5 weten vast niet dat hun auto op het MEB-platform van de Volkswagen Group staat. Het interesseert ze ook niet, waarschijnlijk.
Modulair MEB-platform voor de hele Volkswagen Group
Het MEB-platform is modulair, speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s en wordt door veel merken binnen de Volkswagen Group gebruikt. Over een paar jaar krijgt het een flinke update.
Ook het toekomstige MEB+ kan niet supersnel laden
MEB+ noemt Volkswagen de nieuwe architectuur, die door de toepassing van verbeterde batterijen een groter bereik mogelijk moet maken dan nu (straks tot 700 kilometer). Snelladen kan momenteel tot 135 kW. Dat gaat omhoog naar 175 – 200 kW.
Prima. Snelladen doe je als elektrische rijder toch niet zo veel, aangezien het hartstikke duur is. Volkswagen zit met 200 kW dan ook niet in de snellaadtop. De Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Tesla Model 3 halen respectievelijk 220, 240 en 250 kW.
De Volkswagen Group bouwde 670.000 MEB-auto’s
De Volkswagen Group meldt dat er tot nu toe 670.000 MEB-auto’s zijn geproduceerd, waarvan 500.000 voor het Volkswagen-merk. Om dat in perspectief te plaatsen: in 2021 bouwde de groep in totaal 8,3 miljoen voertuigen.
Volgende Volkswagen Golf wordt elektrisch, ondanks bestaan ID.3
Overigens blijft het MEB-platform niet puur een Volkswagen-aangelegenheid. Ford heeft een overeenkomst met de Volkswagen Group gesloten en gaat voor aankomende stekkermodellen de modulaire architectuur van de concurrent gebruiken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Golf was nieuw geen succes, maar als occasion een topkeuze
-
Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
-
Deze Volkswagen-bus heeft meer pk’s dan een Golf R
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk
-
Volkswagen ID.7 Tourer lijkt 10 mille duurder dan Passat, maar…
-
Waarom we voor de Volkswagen Tiguan geen leuke kop kunnen verzinnen
-
Waarom je de nieuwe Volkswagen Tiguan op iedere straathoek gaat zien
-
Eindelijk! De Volkswagen ID.7-versie waarop iedereen zit te wachten
-
Waarom duizenden nieuwe Audi’s en Porsches VS niet in mogen
-
Deze 7-zits Volkswagen kent niemand en is nu een betaalbare occasion
-
Volkswagen Golf 8 facelift: de allerlaatste?
-
Deze auto verzweeg Volkswagen voor Europa