Gaat Opel straks op de Amerikaanse markt de concurrentie aan met de producten van voormalig eigenaar General Motors? Dat zou zomaar kunnen, nu een groot deel van de toekomstige Opel-modellen gereed worden gemaakt voor een carrière in de Verenigde Staten.


Echt verwonderlijk is het nieuws niet. PSA, dat vorig jaar maart Opel van General Motors overnam voor 2,6 miljard dollar, liet al eerder weten dat alle Peugeot-, Citroën- en DS-modellen die nu in de Franse kraamkamer staan, ook zullen voldoen aan de homologatie-eisen voor de Amerikaanse markt. De toekomstige Opel-modellen zijn gebaseerd op de techniek van de zustermodellen. PSA heeft een team van techneuten samengesteld die zich met de regels en eisen voor Amerikaanse homologatie bezig houden.


Buick

PSA heeft echter nog niet bepaald met welk merk (of merken) het terugkeert naar de Amerikaanse markt. Ook de modellen staan zodoende nog niet vast. Zowel Peugeot als Citroën zijn er in het verleden al te koop geweest. Dat de DS een loopbaan in de Verenigde Staten heeft gehad, helpt het recent opgericht merk DS weer vanwege de naamsbekendheid. De producten van Opel zijn geen onbekenden voor de Yanks. De Astra, Insignia en Cascada worden in het land als Buick verkocht.

Deelauto

De Franse onderneming is sinds vorig jaar weer actief in Amerika. De activiteiten beperken zich nog tot het aanbieden van mobiele diensten. Later zal PSA echter ook modellen in een deelautoproject leveren. Uiteindelijk, zo rond 2026, dienen de eerste auto’s aan de Amerikaanse consument te worden verkocht.


Ervaring

Dat Peugeot en Citroën zich alweer tientallen jaren geleden uit Noord-Amerika hebben teruggetrokken, wil niet zeggen dat het bedrijf geen expertise over de automarkt heeft. De huidige topman Carlos Tavares werkte eerder voor Nissan, waarvoor hij verantwoordelijk was voor de Amerikaanse divisie. Tavares liet onlangs in Automotive News weten dat het een zwakte van PSA is dat het geen auto’s in de Verenigde Staten verkoopt. Amerika is de op een na grootste automarkt ter wereld.