Ook Renault komt met een X6: dit is de Arkana
De BMW X6 zette jaren geleden een trend in gang waar een flinke markt voor is, maar waar ook een hoop mensen van walgen. Zelfs het Franse Renault doet nu mee in dat segment van Coupé-SUV’s met de kersverse Arkana.
Dat is overigens een auto die we al kennen, want de Arkana verscheen eerder al op de Russische markt. Deze week werd duidelijk dat de Coupé-SUV ook naar Nederland komt. Hier heeft de consument echter weinig te kiezen.
Budget BMW X6
De budget BMW X6 – alhoewel prijzen nog niet bekend zijn – heeft een lengte van dik 4,5 meter. De Arkana neemt in een parkeervak een breedte van 1,8 meter in, maar met een hoogte van bijna 1,6 meter zul je geen problemen hebben in de gemiddelde garage. Het nieuwe model is bovendien het grootste model van de Fransen, want hij is 12 centimeter langer dan de Kadjar. De wielbasis van 2,65 meter is eveneens groter dan die van dat model. De Arkana heeft een bodemvrijheid van 19 centimeter.
Alleen als hybride
De Renault Arkana wordt in Nederland maar met één motorisering geleverd. Het is namelijk dezelfde als die in de nieuwe hybride Clio E-Tech. Daarin vormt een 1,6-liter viercilinder het hart, die wordt gekoppeld aan een elektromotor. Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 140 pk. Elders in Europa is er overigens meer keuze. De Arkana kun je in het buitenland namelijk bestellen met een 1,3-liter turbomotor, met een vermogen van 140 of 160 pk. Hoewel we in ons land nu de keuze hebben uit één aandrijflijn, is het te verwachten dat de PHEV-aandrijflijn uit de Mégane en Captur ook in deze Coupé-SUV verschijnt.
Sportief interieur
Om deze grote jongen toch een sportief uiterlijk te geven, komt Renault met een R.S. Line van de Arkana. Dat is ook de enige variant die in ons land leverbaar is. En ja, die R.S. Line ziet er – zoals we gewend zijn bij Renault – best goed uit. Zo krijgt de Arkana sportieve bumpers mee, en kent het interieur sportieve elementen. Denk aan allerlei rode accenten, het net afgewerkte stuurwiel, carbonlook panelen, een zwarte hemel en aluminium pedalen. Bij aankoop heb je de keuze uit een 7- of 9,3 -inch infotainment scherm. Achter het stuur vinden we een digitaal klokkenpaneel van 4,2-, 7-, of 10,2-inch.
Minder ruimte
Qua bagageruimte moeten we in Nederland wat inleveren. De 1,3-liter motoren zónder accu hebben namelijk 513 liter aan bagageruimte. De 1,6-liter hybride moet het doen met 438 liter. Dat is uiteraard het resultaat van de aanwezigheid van een batterij. Het lijkt er niet op dat je daardoor ruimte tekort komt, maar dat zullen we later testen. Vermoedelijk in de eerste helft van 2021, want dan is de Renault Arkana namelijk al in Europa. In de aanloop naar die marktintroductie zullen ook Nederlandse prijzen bekend worden gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!