Ford werkt aan een elektrische auto die de strijd moet aangaan met de Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E en de Tesla Model 3. Dat zegt Ford-topman Mark Fields.

Ford Focus ElectricFord Focus Electric


De CEO van de Amerikaanse autobouwer geeft aan dat zijn merk een van de hoofdrolspelers op het gebied van bruikbare elektrische auto’s wil worden.

Achterblijven

Met de Focus Electric, zoals hier afgebeeld, biedt Ford al een elektrische auto aan, maar dat model komt niet verder dan 121 km. Eind dit jaar komt een versie met een reikwijdte van 160 kilometer. Fields zegt dat een dergelijke actieradius al toereikend is voor veel personen, ondanks dat concurrerende merken als Opel, Tesla en BMW al auto’s aanbieden of introduceren die twee keer zover op een volle acculading kunnen rijden.

Dertien versies

De Tesla Model 3 en de Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E gaan volgend jaar in productie. Op de tegenhanger van Ford is het wachten tot 2019. Hij komt er overigens niet alleen in een volledig elektrische variant. Net als Hyundai kiest Ford ervoor om het model met verschillende aandrijflijnen aan te bieden. Naast de elektroversie komt een traditionele hybride en een plug-in hybrideversie. De producten maken deel uit van Fords productoffensief, bestaand uit dertien hybride- en elektro-auto’s tot en met 2020. Tegen die tijd zal 40% van Fords producten ook in een geëlektrificeerde versie leverbaar zijn.

Ford Focus ElectricFord Focus Electric