Remco Slump
Remco Slump Nieuws 18 okt 2022
Leestijd: 3 minuten

Ook Amerika heeft nu een elektrische toplimousine: de Cadillac Celestiq

Het wordt dringen op de markt voor elektrische toplimousines. Althans, in Noord-Amerika. Daar bindt de nieuwe Cadillac Celestiq de strijd aan met de gevestigde orde uit Europa, de BMW i7 en Mercedes EQS.

Qua design is de Cadillac het beste te vergelijken met de Mercedes. Beide komen voorrijden met een coupéachtige daklijn en een gestrekt silhouet. De BMW is meer een traditionele sedan, met zijn zogeheten three-box ontwerp. In de Cadillac Celestiq zien we zowaar een vleugje Audi A7.

Cadillac synoniem met grijze slapen

Cadillac zet grote stappen. Het ooit zo bedaagde Amerikaanse luxemerk kijkt vol zelfvertrouwen naar de toekomst. Vóór de jaren zeventig kon Cadillac zich meten met de beste merken ter wereld, maar in de decennia daarna kwam de klad erin. Zoals die in de hele Amerikaanse auto-industrie kwam.

Cadillac Celestiq
(Afbeelding: Cadillac)

Als je aan Cadillac dacht, dacht je aan ouderwetse ladderchassis’, amechtige achtcilinders en grijze slapen. De gemiddelde koper was dik in de zestig, hoe fanatiek het merk zichzelf ook een jonger imago probeerde aan te meten.

Cadillac Celestiq concurrent van i7 en EQS

Conservatief is Cadillac al lang niet meer. De ELR – een luxecoupé met plug-in hybrideaandrijflijn – was weliswaar een enorme flop, maar liet wel zien dat de fabrikant risico’s durft te nemen. De Celestiq is de tweede elektrische auto van Cadillac, na de Lyriq, een bijna 5 meter lange stekker-SUV.

Cadillac Celestiq
(Afbeelding: Cadillac)

Van de Celestiq is niet bekend hoe groot hij is, maar aangezien hij zijn vizier op de i7 en EQS heeft gericht, gaan we uit van een lengte van dik 5 meter. Zijn design konden we eind juli al zien, toen de indrukwekkende fastback in conceptvorm zijn debuut maakte.

Veel schermen en veel blauwe bekleding

De productieversie lijkt nauwelijks veranderd te zijn ten opzichte van het studiemodel. Het interieur van de Celestiq is natuurlijk hartstikke modern, met twee immense schermen onder een kamerbrede glasplaat en een middenconsole met daarin een touchscreen. De achterpassagiers hebben hun eigen schermen.

Cadillac Celestiq
(Afbeelding: Cadillac)

Maar het kleurgebruik neemt ons mee naar de jaren vijftig, toen fabrikanten het nog aandurfden om hun cabines felroze, babyblauw of donkergroen te maken. In de Celestiq kijk je tegen een fraaie helderblauwe bekleding aan.

Weinig imposante actieradius

De techniek dan. Cadillac geeft de Celestiq een fors batterijpakket mee (111 kWh), dat vreemd genoeg niet garant staat voor een imposante actieradius. Sterker nog, met een bereik van 483 kilometer doet de Celestiq het heel iets minder goed dan de Lyric, die tot 502 kilometer komt.

Cadillac Celestiq
(Afbeelding: Cadillac)

In vergelijking met de BMW i7 en Mercedes EQS verbleekt de range van de Amerikaan helemaal. Beide Duitsers komen meer dan 600 kilometer ver op een volle batterij (afhankelijk van de uitvoering). Dat zijn WLTP-cijfers. Cadillac geeft vooralsnog alleen een schatting.

In minder dan 4 seconden naar 100 km/h

De Celestiq heeft vierwielaandrijving, een vermogen van 608 pk en 867 Nm koppel. Daarmee sprint de ongetwijfeld loodzware EV in minder dan 4 tellen naar 100 km/h. Hij kan snelladen met 200 kW en beschikt standaard onder meer over een adaptief onderstel (Magnetic Ride Control), actieve rolstabilisatie en mee- en tegensturende achterwielen. Overigens wordt de Celestiq met de hand gebouwd in Detroit, zoals er trots op een badge aan de buitenkant staat.

Cadillac Celestiq
(Afbeelding: Cadillac)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.