Begin 2017 werd de Kia Stinger voorgesteld, maar het Zuid-Koreaanse merk twijfelt nu al over een opvolger. Het verkoopsucces bleef namelijk uit, in tegenstelling tot de verwachtingen. 

Kia Stinger GT


De Kia Stinger was in 2017 tekenend voor de positieve transformatie van het merk. De nieuwe sportsedan was er onder andere met een 3,3-liter twinturbo V6, met 330 pk en 510 Nm. Dat werd uiteraard de snelste Kia ooit. In Europa kon je de Stinger ook bestellen met een 2,0-liter turbomotor (255 pk, 353 Nm) en een 2,2-liter turbodiesel (200 pk, 440 Nm). Plots kwam Kia dus met een achterwielaangedreven topmodel, dat moest gaan concurreren met bijvoorbeeld de BMW 3 Serie. De liefhebber was enthousiast, maar het merk twijfelt nu over een mogelijke opvolger voor de Stinger.

Noord-Amerika

Dat meldt het Australische Car Advice. Gregory Guillaume, hoofddesigner van Kia Europa, vertelt namelijk dat hij 'niet zeker weet of de auto het zo goed doet als gehoopt'. Hij geeft aan dat het merk nooit had verwacht dat de auto in grote aantallen zou verkopen, maar wel had gedacht dat de Noord-Amerikaanse markt warm zou lopen voor de Stinger. Dat is niet gebeurd, en dus weet men bij Kia niet of ze nogmaals een opvolger of vergelijkbaar model gaan bouwen. Wel hoopt Guillaume op een tweede kans voor het model, omdat het volgens hem altijd langer duurt voor een nieuw model om zich staande te houden in een hoger segment.

kia-stinger-gt-12-autovisie-nl


In Nederland doet de Stinger het ook niet goed. Dit jaar werden pas zeven mensen eigenaar van een nieuwe Stinger. Vorig jaar werden er 30 stuks op kenteken gezet. Niet zo gek, omdat het topmodel (3,3-liter V6) in ons land €99.995 kost. De Kia Stinger met viercilinder 2.0 T-GDi turbobenzinemotor met 255 pk kost 67.995 euro. De 2.2 CRDi met 200 pk is er voor prijzen vanaf 59.995 euro. Dat komt in Nederland vooral door de hoge BPM-bedragen. Vergelijk je dat soort prijzen met de concurrentie, dan komt de Kia bedrogen uit. Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro met 354 pk is er bijvoorbeeld €82.145, bijna €18.000 goedkoper dan de topversie van de Stinger.

Elektrificatie

Een mogelijkheid om het model financieel aantrekkelijker te maken, is dus wellicht elektrificatie. Dat erkent ook Guillaume. "Er gebeurt nu heel veel in die wereld, dus de volgende Stinger kan iets anders worden. Maar die beslissing hebben we nog niet genomen. We hebben nog even de tijd." En dat was ook het geval met het vorige model, want daar nam Kia ook heel veel tijd voor. Het eerste ontwerp stamt namelijk al uit 2011. Weten hoe dat komt? Sjoerd legt het je hieronder allemaal uit!

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!