Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 18 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Onderzoek naar Tesla’s Autopilot leidt tot mogelijke terugroepactie

De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) doet onderzoek naar Tesla Autopilot. De aanleiding is 11 ongevallen met autopilot in negen Amerikaanse staten sinds 2018. Hierbij raakten 17 mensen gewond en viel een dodelijk slachtoffer.

Het onderzoek richt zich op de Tesla Model Y, X en S van bouwjaar 2014 tot 2021. NHTSA wil vaststellen of de technologie waarmee Tesla haar gebruiker dwingt om op te letten terwijl de rij-assistent is ingeschakeld wel goed (genoeg) werkt.

Tesla Autopilot heeft moeite met afwijkende verkeerssituaties

De meeste incidenten met Autopilot vonden plaats in het donker. Het lijkt met name fout te gaan bij afwijkende verkeerssituaties als: zwaailichten van hulpdiensten, oplichtende verkeers- of pijlborden en pionnen.

Hoewel Tesla insinueert dat Autopilot daadwerkelijk van jouw het rijden over gaat nemen, is het volgens NHTSA nog lang niet zo ver. “Geen enkel commercieel motorvoertuig is vandaag de dag in staat zichzelf te besturen.”(..) “Bepaalde assistentiefuncties kunnen de veiligheid bevorderen door bestuurders te helpen ongevallen te voorkomen en de ernst van ongevallen te verminderen, maar zoals met alle technologieën en apparatuur op motorvoertuigen, moeten bestuurders ze correct en verantwoord gebruiken.” Tesla zelf heeft nog niet gereageerd op het onderzoek dat de Amerikanen gaan doen.

Het onderzoek is al in het klein gedaan

Dat er problemen zijn met (het gebruik) van Tesla Autopilot zien we al jaren. Zo meldde de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports dat zij een Tesla Model Y reden met Autopilot zonder het stuur aan te raken.

Verkoop van Tesla’s in China stort in door terugroepactie

Door simpelweg een verzwaarde ketting aan het stuur te hangen – die de tegendruksensor misleidt- werkt volgens de organisatie het controlesysteem niet meer. Het onderzoek van NHTSA is dus al in het klein uitgevoerd door Consumer Reports. Of zij met dezelfde conclusie komt, is nog de vraag. Mochten de systemen niet goed genoeg zijn, kun je rekenen op een grootschalige terugroepactie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.