Onder de hamer: spectaculaire Maserati Boomerang
In de jaren zeventig kon je met het gros van de studiemodellen een stuk hout splijten. De wigvorm werd ‘de rigueur’ in autoland, nadat hij eind jaren zestig was geïntroduceerd op auto’s als de Alfa Romeo Carabo en Bizzarrini Manta. Maserati sprong in 1971 op de kar met deze spectaculaire Boomerang.
De unieke concept car wordt op 5 september geveild door Bonhams en gaat naar verwachting ruim 3,5 miljoen euro opbrengen. En voor dat geld krijgt de nieuwe eigenaar meer dan alleen een designicoon om naar te kijken. De Boomerang verscheen in 1971 weliswaar als mock-up op de autoshow van Turijn, maar een jaar later toverde Maserati hem in Genève wederom uit de hoge hoed, ditmaal volledig functionerend.
“Onder de haarscherpe carrosserie gaat de techniek schuil van de Maserati Bora”
Onder de haarscherpe carrosserie gaat de techniek schuil van de Maserati Bora. Dat betekent dat de Boomerang wordt aangedreven door een 310 pk sterke 4,7 liter V8, die de concept in theorie een top van 300 km/h zou moeten geven. Rijden in de machine zal echter even wennen zijn, want de cockpit is op zijn zachtst gezegd curieus. Het stuur is fors en draai om de instrumenten en een deel van de bedieningsknoppen heen.
Het ontwerp van de Boomerang komt uit de pen van Giorgetto Giugiaro, die onder andere ook de BMW M1, DeLorean DMC-12 en Lotus Esprit tekende. Volgens Philip Kantor van Bonhams is de Maserati “de eerste auto van zijn tijd die zo’n sterk en hoek stijlstatement maakte”. Hij noemt de Boomerang één van de opmerkelijkste ontwerpen van de twintigste eeuw en ziet er de “grootvader van de Volkswagen Golf I” in. Huh? Serieus?
Foto’s: Bonhams
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!