In de jaren zeventig kon je met het gros van de studiemodellen een stuk hout splijten. De wigvorm werd ‘de rigueur’ in autoland, nadat hij eind jaren zestig was geïntroduceerd op auto’s als de Alfa Romeo Carabo en Bizzarrini Manta. Maserati sprong in 1971 op de kar met deze spectaculaire Boomerang.

Boom 2aa


De unieke concept car wordt op 5 september geveild door Bonhams en gaat naar verwachting ruim 3,5 miljoen euro opbrengen. En voor dat geld krijgt de nieuwe eigenaar meer dan alleen een designicoon om naar te kijken. De Boomerang verscheen in 1971 weliswaar als mock-up op de autoshow van Turijn, maar een jaar later toverde Maserati hem in Genève wederom uit de hoge hoed, ditmaal volledig functionerend.

"Onder de haarscherpe carrosserie gaat de techniek schuil van de Maserati Bora"

Onder de haarscherpe carrosserie gaat de techniek schuil van de Maserati Bora. Dat betekent dat de Boomerang wordt aangedreven door een 310 pk sterke 4,7 liter V8, die de concept in theorie een top van 300 km/h zou moeten geven. Rijden in de machine zal echter even wennen zijn, want de cockpit is op zijn zachtst gezegd curieus. Het stuur is fors en draai om de instrumenten en een deel van de bedieningsknoppen heen.

Het ontwerp van de Boomerang komt uit de pen van Giorgetto Giugiaro, die onder andere ook de BMW M1, DeLorean DMC-12 en Lotus Esprit tekende. Volgens Philip Kantor van Bonhams is de Maserati “de eerste auto van zijn tijd die zo’n sterk en hoek stijlstatement maakte”. Hij noemt de Boomerang één van de opmerkelijkste ontwerpen van de twintigste eeuw en ziet er de “grootvader van de Volkswagen Golf I” in. Huh? Serieus?

Foto's: Bonhams