Kan een Nederlandse-Italiaanse kruisbestuiving iets heel bijzonders opleveren? Ja, zo bleek in 1992, toen op de autoshow van Brussel de spectaculaire Lancia Hyena werd onthuld. 

H4


De aanzet voor het Hyena-project werd gegeven door de Nederlander Paul Koot, destijds Lancia-importeur voor ons land. Hij stelde voor om een coupé te ontwikkelen op basis van de Lancia Delta HF Integrale, het model dat eind jaren tachtig / begin jaren negentig zes keer achter elkaar het Wereldkampioenschap Rally had gewonnen.

De Fiat Groep wilde er in eerste instantie niets van weten, dus benaderde Koot de carrosseriebouwer Zagato, waar ontwerper Marco Pedracini meteen aan het tekenen sloeg. Zagato had goede contacten met Lancia en wist in eerste instantie een contract te sluiten met het merk voor de bouw van vijfhonderd Hyena’s, maar uiteindelijk bedacht Lancia zich.

"De aanzet voor het Hyena-project werd gegeven door de Nederlander Paul Koot"

De fabrikant wilde niet meer meewerken aan het project, maar gaf Paul Koot en Zagato wel toestemming voor het gebruik van de naam Lancia. Voor Koot zat er dus niets anders op dan bij Lancia complete Delta Integrales te kopen, ze te laten strippen en ze door Zagato te laten ombouwen tot Hyena’s.

Het chassis bleef grotendeels gelijk, maar de motor werd opgevoerd van 210 pk naar 250 pk. De carrosserie van de Hyena was helemaal van aluminium en voor het interieur werd kwistig gebruikgemaakt van koolstofvezel, waardoor de auto ten opzichte van de Delta Integrale bijna 200 kg lichter werd.

Uiteindelijk zijn er slechts vierentwintig Hyena’s gebouwd. Deze is de enige in Zagato-groen en heeft slechts 7000 kilometer op de teller staan. De wagen is zo goed als nieuw en is uiteraard voorzien van alle mogelijke documentatie. Goedkoop is de uiterst zeldzame Lancia natuurlijk niet. Hij moet tussen de 220.000 en 260.000 euro opleveren.

h1
h1