Onder de hamer: Lancia Delta HF Integrale Evo 1 Martini 6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_001.jpg)
Anderhalve ton voor een hot hatch uit 1992? Damn! De klassieker- en youngtimermarkt staat inderdaad op het punt over te koken. Hoewel, zo’n Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1 Martini 6 (en ademhalen) is natuurlijk ook wel érg begeerlijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_002.jpg)
Lancia gaf zichzelf (en de kopers) 310 exemplaren van de auto cadeau om te vieren dat het merk in 1992 zijn zesde achtereenvolgende titel in het Wereldkampioenschap Rally pakte. De Martini 6-uitvoering van de Delta HF Integrale Evo 1 is te herkennen aan zijn – je verwacht het niet – zijn Martini-kleuren en logo’s. Daarbij prijkt er een groot Lancia-beeldmerk op het dak, staat er World Rally Champion op de voorportieren en zijn de C-stijlen getooid met HF-olifantjes.
Binnenin vallen de blauwgroene Alcantara-stoelbekleding, de koolstofvezel afwerking op de middentunnel en het plaatje met daarop een serienummer op. Onderhuids veranderde Lancia vrijwel niets (alleen de Teflon-bussen op het schakelmechanisme zijn nieuw). De Martini 6 is identiek aan de ‘gewone’ Delta HF Integrale Evo 1, wat betekent dat hij een 210 pk sterke 2,0 liter turbomotor onder de motorkap heeft, met daaraan gekoppeld een handgeschakelde vijfbak en vierwielaandrijving.
“De Martini 6 is te herkennen aan – je verwacht het niet – zijn Martini-kleuren”
Dit exemplaar is nummer 184 en werd afgeleverd in december 1992 aan zijn eerste en tot nu toe enige eigenaar in Noord-Italië. In drieëntwintig jaar heeft de Lancia slechts 28.000 kilometer afgelegd en dat is te zien. De auto is in uitstekende conditie, heeft zelfs zijn afleveringssticker nog op de ruit en wordt geleverd met zijn originele sleutels, gereedschapskist en radio. De Integrale wordt op 3 februari geveild bij RM Sotheby’s in Parijs en moet tussen de 120.000 en 150.000 euro opleveren.
De Martini 6 is slechts één van de speciale edities die Lancia in de jaren negentig van de Delta HF Integrale maakte. Zo zijn er de Martini 5 (1992 – 400 stuks), Club Italia (1992 – 16 stuks), Verde York (1992 – 200 stuks), Gialla (1994 – 220 stuks), Pearl White (1994 – 365 stuks), Blue Lagos (1994 – 215 stuks), Club HF (1995 – 44 stuks), Final Edition (1995 – 250 stuks) en Dealer’s Collection (1995 – 180 stuks).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_009.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_010.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_005.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_008.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FPA16_r161_007.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe software Skoda Enyaq ook voor eerdere types beschikbaar
-
Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
-
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda Civic
-
Lamborghini deponeert naam Revuelto
-
Elektrische Tesla Roadster krijgt concurrentie van Polestar 06
-
Komt de BMW M1 terug als elektrische supercar?
-
Na bijna 60 jaar is de bijzondere Volkswagen Kever-buggy terug
-
Het verkeer is verantwoordelijk voor de meeste ‘hufterboetes’
-
Aston Martin DBR22 is eerste van twee V12-roadsters voor Pebble Beach
-
Uitverkochte Bentley Mulliner Batur laat zich zien
-
Deze one-off Porsche 911 uit Taiwan is voor het goede doel