Onder de hamer: Lancia Delta HF Integrale Evo 1 Martini 6
Anderhalve ton voor een hot hatch uit 1992? Damn! De klassieker- en youngtimermarkt staat inderdaad op het punt over te koken. Hoewel, zo’n Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1 Martini 6 (en ademhalen) is natuurlijk ook wel érg begeerlijk.
Lancia gaf zichzelf (en de kopers) 310 exemplaren van de auto cadeau om te vieren dat het merk in 1992 zijn zesde achtereenvolgende titel in het Wereldkampioenschap Rally pakte. De Martini 6-uitvoering van de Delta HF Integrale Evo 1 is te herkennen aan zijn – je verwacht het niet – zijn Martini-kleuren en logo’s. Daarbij prijkt er een groot Lancia-beeldmerk op het dak, staat er World Rally Champion op de voorportieren en zijn de C-stijlen getooid met HF-olifantjes.
Binnenin vallen de blauwgroene Alcantara-stoelbekleding, de koolstofvezel afwerking op de middentunnel en het plaatje met daarop een serienummer op. Onderhuids veranderde Lancia vrijwel niets (alleen de Teflon-bussen op het schakelmechanisme zijn nieuw). De Martini 6 is identiek aan de ‘gewone’ Delta HF Integrale Evo 1, wat betekent dat hij een 210 pk sterke 2,0 liter turbomotor onder de motorkap heeft, met daaraan gekoppeld een handgeschakelde vijfbak en vierwielaandrijving.
“De Martini 6 is te herkennen aan – je verwacht het niet – zijn Martini-kleuren”
Dit exemplaar is nummer 184 en werd afgeleverd in december 1992 aan zijn eerste en tot nu toe enige eigenaar in Noord-Italië. In drieëntwintig jaar heeft de Lancia slechts 28.000 kilometer afgelegd en dat is te zien. De auto is in uitstekende conditie, heeft zelfs zijn afleveringssticker nog op de ruit en wordt geleverd met zijn originele sleutels, gereedschapskist en radio. De Integrale wordt op 3 februari geveild bij RM Sotheby’s in Parijs en moet tussen de 120.000 en 150.000 euro opleveren.
De Martini 6 is slechts één van de speciale edities die Lancia in de jaren negentig van de Delta HF Integrale maakte. Zo zijn er de Martini 5 (1992 – 400 stuks), Club Italia (1992 – 16 stuks), Verde York (1992 – 200 stuks), Gialla (1994 – 220 stuks), Pearl White (1994 – 365 stuks), Blue Lagos (1994 – 215 stuks), Club HF (1995 – 44 stuks), Final Edition (1995 – 250 stuks) en Dealer’s Collection (1995 – 180 stuks).
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!
-
Onderzoek: Jan Modaal kan van A naar B reizen niet meer betalen
-
Zo! Die nieuwe Skoda Elroq is een scherpe aanbieding