Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 18 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

Onder de hamer: De krenten uit de Scottsdale-pap

Gooding & Company veilt vandaag en morgen een aantal waanzinnige auto’s in Scottsdale, Arizona. Daarom hierbij een kleine vooruitblik. Wat zijn de absolute topstukken? En welke klassiekers vinden wij interessant?

Amphicar Model 770 (1963)

Deze Amphicar heeft slechts twee eigenaren gehad en niet meer dan 7250 kilometer afgelegd. Waarom? Omdat de vader die dit exemplaar aan zijn dochter cadeau had gedaan hem van haar afpakte en daarna in een schuur heeft weggestopt. Hij had zijn dochter namelijk gezien op Lake Michigan, toen ze met haar Amphicar op de hekgolf van een containerschip aan het ‘surfen’ was. Geschatte opbrengst: 60.000 – 80.000 dollar.

Aston Martin DB2/4 Coupe (1954)

Het product van de Amerikaanse miljonair Stanley H. ‘Wacky’ Arnolt. Hij kocht in de jaren vijftig zeven Aston Martin DB2/4-chassis en liet Bertone de carrosserieën ontwerpen. Zes van de auto’s waren cabrio’s, slechts één ervan was een coupé; deze auto. Wie hem heeft getekend, is niet bekend, al lijkt hij de handtekening van Franco Scaglione – bekend van de drie Alfa Romeo B.A.T.’s – te dragen. Geschatte opbrengst: 600.000 – 800.000 dollar.

Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta (1958)

Tja, wat moeten we hier nou nog over zeggen? Klassieke Ferrari met 250 in de typeaanduiding, zeldzaam, mee geracet… dus goed voor een bedrag met zes nullen. Deze 250 GT Tour de France Berlinetta is nummer 19 van 36 en heeft in de jaren negentig een Nederlandse eigenaar gehad: klassiekerhandelaar Jaap Braam Ruben. Geschatte opbrengst: 5.750.000 – 6.500.000 dollar.

Ferrari 250 MM Spider Series II (1953)

Nog een Ferrari met een Nederlands tintje! Want deze klassieke racewagen is van Victor Muller geweest. Jawel, ‘mister Spyker’ bezat deze 250 MM Spider Series II van 2003 tot 2004. En wederom: het is een Ferrari met 250 in de naam en hij is nog zeldzamer dan de Tour de France hierboven. Er zijn niet meer dan tien exemplaren gebouwd van deze Series II. Geschatte opbrengst: 5.500.000 – 6.500.000 dollar.

Spurgin-Giovanine Roadster (1948)

Dit soort racewagens kennen we in Europa niet. Deze Spurgin-Giovanine Roadster is gebaseerd op een Chevrolet Roadster uit 1925 (!) en ontworpen door hot rodders Chuck Spurgin en Bob Giovanine. Ze gebruikten hem tijdens SCTA-dragraces (Southern California Timing Association) op drooggevallen meren in Californië. Geschatte opbrengst: 250.000 – 350.000 dollar.

Ferrari 275 GTB Prototype (1964)

De allereerste Ferrari 275 GTB ooit gebouwd. Nou, dan weet je het wel. Tel daarbij op dat chassisnummer 06003 is ingezet als ontwikkelingsprototype, daarna is omgebouwd naar rallyspecificatie en vervolgens ook nog de rally van Monte Carlo heeft gereden en je begrijpt het prijskaartje een beetje. Geschatte opbrengst: 6.000.000 – 8.000.000 dollar.

Autobianchi Bianchina Trasformabile (1960)

Prachtig nietwaar, die typenaam? Autobianchi Bianchina Trasformabile rolt heerlijk van de tong. Mooie manier ook om te zeggen dat de microcar een stoffen dak heeft, waarmee hij is te transformeren van coupé naar cabriolet. Het stuur zit overigens aan de rechterkant, want de kleine Italiaanse hartenbreker werd ooit nieuw in Zuid-Afrika afgeleverd. Geschatte opbrengt: 50.000 – 70.000 dollar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.