Smaak is niet te koop. Of toch wel? Want de Pinnacle Portfolio, die op 13 augustus bij RM Auctions onder de hamer gaat, is niet alleen de meest waardevolle privéverzameling ooit geveild, maar ook één van de meest indrukwekkende.

De onbekende eigenaar van de vijfentwintig auto’s tellende verzameling heeft zijn collectie in het diepste geheim en met de grootst mogelijke zorg samengesteld. De Pinnacle Portfolio bevat een aantal van de belangrijkste sportwagens ooit gebouwd en heeft een geschatte waarde van ongeveer 88 miljoen euro. We hebben er al eerder over geschreven, maar toen was alle informatie over de auto’s nog niet bekend, dus keren we terug naar de Pinnacle Portfolio. Kijk, lees en huiver!

0101


Bugatti Veyron 16.4

Bouwjaar: 2006
Verwachte opbrengst: 1.650.000 – 2.200.000 euro
Bijzonderheden: De allereerste Bugatti Veyron ooit. Chassisnummer #001 heeft slechts 1230 kilometer op de teller staan.

0202


Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Bouwjaar: 2012
Verwachte opbrengst: 2.300.000 – 2.760.000 euro
Bijzonderheden: Chassisnummer #300 van driehonderd gebouwde coupés. Deze Veyron heeft niet meer dan 495 kilometer gereden en stond in 2015 op de autoshow van Genève.

0303


Ferrari 250 GT LWB California Spider

Bouwjaar: 1959
Verwachte opbrengst: 8.300.000 – 10.000.000 euro
Bijzonderheden: Nieuw geleverd aan de Italiaanse prins Alvise Hercolani en af fabriek voorzien van onder meer een hardtop en zijroosters van de Ferrari 410 Superamerica.

0404


Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione

Bouwjaar: 1960
Verwachte opbrengst: op aanvraag
Bijzonderheden: Eén van slechts vijfenveertig gebouwde Competizione-modellen. Werd zevende tijdens de Twaalf uren van Sebring in 1960.

0505


Ferrari 250 LM

Bouwjaar: 1964
Verwachte opbrengst: op aanvraag
Bijzonderheden: Stond in 1964 en 1966 op de Earls Court Motor Show in Londen. Nummer drieëntwintig van tweeëndertig gebouwde 250 LM’s.

0606


Ferrari 275 GTB/4

Bouwjaar: 1967
Verwachte opbrengst: 3.200.000 – 3.700.000 euro
Bijzonderheden: Uitgevoerd in de zeldzame kleurencombinatie van Blue Sera voor de carrosserie en Pelle Blue voor het interieur. In absolute concoursstaat.

0707


Ferrari 288 GTO

Bouwjaar: 1985
Verwachte opbrengst: 2.200.000 – 2.600.000 euro
Bijzonderheden: Een lichtgewicht Groep B-homologatiespecial waarvan er 272 zijn gebouwd. De eerste eigenaar bestelde deze 288 GTO met airconditioning en elektrisch bedienbare ramen.

0808


Ferrari 365 GTB/4 Daytona Spider

Bouwjaar: 1972
Verwachte opbrengst: 2.750.000 – 3.200.000 euro
Bijzonderheden: Amerikaans exemplaar met optionele airconditioning en Borrani-spaakwielen. Nummer 66 van 121.

0909


Ferrari Dino 246 GTS

Bouwjaar: 1974
Verwachte opbrengst: 320.000 – 370.000 euro
Bijzonderheden: Een late Ferrari Dino 246 GTS. Oorspronkelijk geleverd in de Verenigde Staten in zilver met een rood interieur.

1010


Ferrari Enzo

Bouwjaar: 2005
Verwachte opbrengst: 3.700.000 – 5.500.000 euro
Bijzonderheden: De laatste Enzo ooit gebouwd. Werd in 2005 door Ferrari geschonken aan paus Johannes Paulus II.

1111


Ferrari F40 LM

Bouwjaar: 1994
Verwachte opbrengst: 1.800.000 – 2.300.000 euro
Bijzonderheden: Nummer achttien van negentien en één van slechts twee door Scuderia Ferrari gebouwde F40 LM’s.

1212


Ferrari F50

Bouwjaar: 1996
Verwachte opbrengst: 1.500.000 – 1.800.000 euro
Bijzonderheden: Nieuw gekocht door Greg Whitten, de man die bij Microsoft de BASIC-programmeertaal ontwikkelde (vandaar de naam GW-BASIC).

1313


Jaguar XJ220

Bouwjaar: 1993
Verwachte opbrengst: 250.000 – 350.000 euro
Bijzonderheden: Jaguar’s ondergewaardeerde supersportwagen. Was in 1992 heel even de snelste auto ter wereld, totdat de McLaren F1 in 1993 de titel overnam.

1414


Koenigsegg CCXR

Bouwjaar: 2008
Verwachte opbrengst: 830.000 – 1.200.000 euro
Bijzonderheden: Deze CCXR figureerde in de vijfde Fast and the Furious-film, Fast Five, en werd gepresenteerd bij de opening van Koenigsegg Abu Dhabi.

1515


Lamborghini Miura P400 SV

Bouwjaar: 1971
Verwachte opbrengst: 2.000.000 – 2.400.000 euro
Bijzonderheden: Gerestaureerd door Miura-specialist Jeff Stephen. Won ooit Best of Show tijdens het Concorso Italiano in Monterey, California.

1616


Lamborghini Reventón

Bouwjaar: 2008
Verwachte opbrengst: 1.300.000 – 1.650.000 euro
Bijzonderheden: Een Murcielago met F117 Stealth Fighter-stijlelementen. Nummer zeven van twintig, met niet meer dan 1448 kilometer op de teller.

1717


Maserati MC12

Bouwjaar: 2005
Verwachte opbrengst: 1.400.000 – 1.750.000 euro
Bijzonderheden: Twee eigenaren gehad, die er slechts 700 kilometer mee hebben gereden. Nummer eenendertig van vijftig.

1818


McLaren F1 'LM-Specification'

Bouwjaar: 1998
Verwachte opbrengst: op aanvraag
Bijzonderheden: Een ‘gewone’ F1 die door McLaren Special Operations is voorzien van een LM-motor. Interieur is opgewaardeerd met onder meer een navigatiesysteem.

1919


Mercedes-Benz 300 SL

Bouwjaar: 1955
Verwachte opbrengst: 5.000.000 – 6.000.000 euro
Bijzonderheden: Eén van negenentwintig exemplaren met een aluminium carrosserie. Ooit eigendom van Theodore Newell Wood, voormalig senator van de Amerikaanse staat Pennsylvania.

2020


Mercedes-Benz SLR McLaren

Bouwjaar: 2005
Verwachte opbrengst: 275.000 – 370.000 euro
Bijzonderheden: Nieuw gekocht door Robert Petersen, oprichter van het Petersen Automotive Museum in Los Angeles. Slechts 214 kilometer op de teller.

2121


Porsche 356 A 1600 Speedster

Bouwjaar: 1956
Verwachte opbrengst: 250.000 – 300.000 euro
Bijzonderheden: De auto waarmee Porsche doorbrak in de Verenigde Staten. Voor altijd geassocieerd met Steve ‘The King of Cool’ McQueen.

2222


Porsche 911 Carrera RS 3.8

Bouwjaar: 1996
Verwachte opbrengst: 320.000 – 410.000 euro
Bijzonderheden: De laatste luchtgekoelde Porsche RS. Nooit nieuw geleverd in de Verenigde Staten, maar één van een paar exemplaren die in 2003 zijn geïmporteerd.

2323


Porsche 959 'Komfort'

Bouwjaar: 1988
Verwachte opbrengst: 920.000 – 1.200.000 euro
Bijzonderheden: Misschien wel de meest geavanceerde supersportwagen uit de jaren tachtig. Sprint in 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/h.

2424


Saleen S7 Twin Turbo

Bouwjaar: 2005
Verwachte opbrengst: 320.000 – 460.000 euro
Bijzonderheden: De voormalige persauto van Saleen. Figureerde in de films Iron Man en Redline. Eén van twee S7 Twin Turbo’s met 1000 pk.

2525


Toyota 2000GT

Bouwjaar: 1967
Verwachte opbrengst: 920.000 – 1.200.000 euro
Bijzonderheden: Niet gerestaureerd, maar in uitstekende staat. De eerste in de Verenigde Staten geleverde 2000GT en het eerste exemplaar met het stuur aan de linkerkant.