Het Spaanse Pegaso kent een bijzondere geschiedenis, in een economisch onzekere tijd toen Spanje herstellende was van de Tweede Wereldoorlog begon men met het bouwen van een sportauto die zijn weerga niet kende.

Pegaso Z102 01


In een staatsfabriek waar normaal gesproken vrachtwagens werden geproduceerd wist Wilfredo Ricart, een ervaren ingenieur die ook voor Alfa Romeo had gewerkt, een geduchte concurrent voor Ferrari te ontwikkelen. De vraag is dan ook of het toeval is dat Pegaso een paard in het beeldmerk heeft opgenomen of dat het juist een signaal was voor de Italiaanse concurrent.

"De Pegaso Z102 was in vele opzichten zijn tijd ver vooruit door o.a. de handbak met vijf verzetten en een krachtige V8 met supercharger"

De eerste prototypes werden uitgevoerd met een stalen body wat leidde tot een te hoog gewicht en tegenvallende prestaties, daarop kwam de Italiaanse carrosseriebouwer Touring in beeld die de nodige wijzigingen doorvoerde in het ontwerp, waaronder het verlagen van de body. Voor de bodypanelen werd het lichtere aluminium gebruikt, de specialiteit van de Italianen. De Pegaso Z102 was in vele opzichten zijn tijd ver vooruit door o.a. de handbak met vijf verzetten en een krachtige V8 met supercharger, daarmee was de sportauto in 1953 de snelste productie auto ter wereld. Volgens de Canadese coureur Bill Vance was de Pegaso in staat de 249 km/u aan te tikken, dat was sneller dan welke Ferrari dan ook toen! In 1958 verliet het laatste exemplaar de fabriek in Barcelona, het project bleek veel te duur, waardoor de teller van deze beauty op slechts 84 exemplaren bleef steken.

Pegaso Z102 02


Pegaso Z102 Berlinetta Touring

Deze Pegaso z102 Berlinetta Touring  met chassisnummer 0150 verliet in april 1954 de fabriek en werd meteen getoond op de d’Eleganza in San Remo waarna deze aan de eerste eigenaar werd verkocht, een heer van stand die niet onverdienstelijk met de Pegaso ging racen in de jaren ’54 en ’55. Slechts twee maanden na zijn eerste race werd de standaard 2.8 liter motor vervangen door een groter 3.2 liter exemplaar. Voordat de auto in handen kwam van de tweede eigenaar keerde deze begin 1956 terug naar de fabriek voor een appelgroen metallic laklaag met bijpassende bekleding, toen werd ook de nummering van het motorblok matchend aan het chassis gemaakt. De tweede eigenaar, een inwoner van Bilbao die al gauw koos voor een donkerblauwe kleur, zou de Z102 tot 1981 in zijn bezit hebben gehad.

"Opmerkelijk is dat de auto nog nooit is gerestaureerd en toch in een zeer goede staat verkeert"

De volgende eigenaar wisselde de blauwe kleur weer in voor het prachtige donkergroen wat de auto nog altijd siert. Opvallend is dat de Pegaso altijd in Spanje is gebleven tot op heden, ook opmerkelijk is dat de auto nog nooit is gerestaureerd en toch in een zeer goede staat verkeert. De vierde eigenaar biedt de Z102 nu te koop aan via veilinghuis RM-Auctions/Sotheby’s waar deze op 10 december a.s. onder de hamer komt. De verwachte opbrengst houdt men nog even voor zich. Via THECOOLCARS.nl de plek voor het delen van advertenties van oldtimers, youngtimers en klassiekers van de toekomst.