Autovisie
Autovisie Nieuws 16 jan 2015

Donald Ducks daily driver: American Bantam Roadster

Donald Duck is weliswaar niet het grootste licht dat ooit een strippagina heeft gesierd, toch heeft ook hij ooit zijn roze papiertje gehaald. De opvliegende eend verplaatst zich al sinds 1937 in een klein rood autootje, gebaseerd op deze American Bantam Roadster.

American Bantam Roadster (1938). Fotocredit: Gooding & Company

De Duckatti – zoals Donalds vierwieler ook wel wordt genoemd – werd eind jaren dertig getekend door striptekenaar Al Taliaferro (1905 – 1969) en debuteerde in de film Don Donald (1937). Een jaar later verscheen het hoestende, proestende karretje in stripvorm, getooid met het bekende kenteken 313. Deze cijfercombinatie zou staan voor 3×13, oftewel 3 keer ongeluk.

Piepklein

Taliaferro haalde zijn inspiratie voor de Duckatti uit de American Bantam Roadster, een piepkleine cabriolet waarvan tussen 1937 en 1941 slechts 971 stuks zijn gebouwd. Het exemplaar dat bij het veilinghuis Gooding & Company onder de hamer gaat, stamt uit 1938 en is vorig jaar volledig gerestaureerd.

Donald Duck in de Duckatti. Fotocredit: Disney

De geschiedenis van American Bantam startte in 1936 toen autodealer Roy Evans de noodlijdende Amerikaanse Austin Seven-importeur kocht. Hij doopte de onderneming om tot American Bantam, liet de minuscule viercilinder van de Seven verbeteren en huurde ontwerper Alexis de Sakhnoffsky in om de carrosserie te hertekenen.

Rantsoen

Het aantal varianten van de American Bantam groeide al snel naar elf. Zo waren er stationwagons, coupés, bestelauto’s en roadsters. Voor de Tweede Wereldoorlog waren ze weinig populair, maar na de productiestop in 1941 (eindstand: 6.513 stuks) waren de zuinige wagentjes zeer gewild, aangezien brandstof op rantsoen werd gesteld. Na de oorlog werden ze ontdekt door dragracers en hotrodders.

Fotocredit: Gooding & Company

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Donald Ducks daily driver: American Bantam Roadster
Sluiten