Franse klassiekers met een Nederlandse carrosserie, bestaan die? Zeker! Binnenkort wordt een Delahaye 135M uit 1946 met een koetswerk van Pennock geveild. Een zeldzame auto, want hiervan zijn nog geen twintig exemplaren overgebleven.

Delahaye 135MTijdens de Tweede Wereldoorlog is een groot deel van het Nederlandse wagenpark verloren gegaan. Daarom was er na de oorlog een grote behoefte aan nieuwe auto’s, maar door de slechte economische situatie hadden mensen daar nauwelijks geld voor. De overheid wilde derhalve de import van goedkope auto's uit Frankrijk toestaan, maar ook de Fransen wilden hun economie versterken. Die eisten daarom dat van elke honderd auto's die Nederland importeerde, vijf kostbare exemplaren werden aangekocht.

Om toch enig voordeel van de Franse eisen te hebben, werden er in vier jaar tijd 120 chassis van Delahaye naar ons land gehaald. Het betroffen de modellen 148L (lang chassis, 90 pk), 135M (kort chassis, 110 pk) en 135MS (kort chassis, 130 pk). Bijna alle chassis gingen naar de Haagse carrosseriefabriek Pennock, om daar van een koetswerk te worden voorzien. De meeste daarvan werden ontworpen door Cees Akkermans. Een deel van de Delahaye’s werd vervolgens in Nederland verkocht, de rest werd geëxporteerd naar onder meer Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten. De Delahaye’s van Pennock waren destijds kostbaar. Ze kostten bijna het dubbele van een Jaguar 3,5 liter DHC en de helft van een Ferrari 212 Inter.

Er zijn wereldwijd nog geen twintig Delahaye’s met een carrosserie van Pennock overgebleven. Hiervan verblijven er momenteel (zeker) zes in Nederland (2x 148L, 2x 135M en 2x 135MS). De auto die in februari bij Bonhams in Parijs wordt geveild, is daar één van. In het verleden zijn overigens al enkele Delahaye's van Pennock geveild, zoals deze 135M en deze 135M. Afhankelijk van het type carrosserie en de carrosseriebouwer, loopt de veilingprijs van een Delahaye 135M of 135MS op tot ruim 6 miljoen dollar, omgerekend meer dan 5 miljoen euro.

Bonhams verwacht dat de Delahaye 135M cabriolet van Pennock voor 150.000 tot 200.000 euro verkocht zal worden. Dat de prijs hiervan relatief laag is, komt onder meer omdat het veilinghuis inschat dat een buitenlandse koper geen Nederlandse carrosserie wil, maar liever een Franse. Ook de Delahaye met de carrosserie van Langenthal uit Zwitserland zal naar verwachting 150.000 tot 200.000 euro kosten. Laten we hopen dat iemand in Nederland geïnteresseerd is om zijn of haar slag te slaan en deze Pennock voor ons land zal weten te behouden.

Foto's: Bonhams