De Citroën 2CV Sahara, later 2CV Bimoteur genoemd, is een opmerkelijke verschijning in de geschiedenis van het Franse merk. Eind jaren vijftig moest er een vierwielaangedreven auto worden ontwikkeld die zijn weg moeiteloos kon vinden in de Franse kolonies in Noord-Afrika.

Eend 2


Om de kosten acceptabel te houden, besloot Citroën zoveel mogelijk bestaande onderdelen te gebruiken met als resultaat dat de fabrikant een extra motorblok achterin een 2CV plaatste met een andersom gemonteerde versnellingsbak eraan gekoppeld. Bijkomend effect was dat er twee contactsloten en benzinetanks werden geplaatst. Goedkoop was de Sahara niet, met een prijs die twee keer zo hoog lag dan die van een normale 2CV. Tussen 1960 en 1967 zijn er 694 exemplaren gebouwd, waarvan er veel zijn afgeleverd aan Zwitserse postbodes. Onder verzamelaars is de bijzondere Eend een gewild object waardoor de prijzen flink oplopen.

"De fabrikant plaatste een extra motorblok achterin de 2CV"

Deze Citroën 2CV Sahara 4x4 uit 1962, met chassisnummer 0332, wordt op 4 februari geveild door Bonhams tijdens Retromobile in Parijs. De Franse auto zou ongeveer tien jaar geleden gedeeltelijk zijn gerestaureerd en vandaag de dag in een goede werkende staat zijn. Om de Sahara in perfecte staat te krijgen, moeten er echter nog de nodige puntjes op de i worden gezet. De verwachte opbrengst ligt volgens Bonhams tussen de 85.000 en 125.000 euro.

Eend 3
Eend 3

Via THECOOLCARS.nl, de plek voor het delen van advertenties van oldtimers, youngtimers en klassiekers van de toekomst.