Onder de hamer: BMW Z8 van Apple-oprichter Steve Jobs
Apple-oprichter Steve Jobs (1955 – 2011) was er vast niet blij mee. Zijn BMW Z8 – die hij in 2000 kocht – was standaard uitgerust met een klaptelefoon van Motorola. En die steen des aanstoots zit er nog steeds bij.
Deze Z8 gaat op 6 december onder de hamer bij RM Sotheby’s in New York. De verwachte opbrengst is tussen de 300.000 en 400.000 dollar (258.000 en 344.000 euro) en dat is flink hoger dan wat er voor andere exemplaren wordt gevraagd. Logisch natuurlijk, want zijn eerste eigenaar was niemand minder dan Apple-oprichter Steve Jobs.
Geen kenteken
Jobs staat niet echt bekend als een autoliefhebber, maar hij had wel een duidelijke voorkeur voor Duitse merken. Hij was in het bezit van een aantal BMW-motorfietsen en leaste om het half jaar weer een andere nieuwe Mercedes-Benz SL 55 AMG. Waarom om het half jaar? Omdat je volgens de Californische wet geen kenteken hoefde te voeren in de eerste zes maanden. En dat deed Jobs dan ook niet.
Minimalistisch
Volgens RM Sotheby’s overtuigde Oracle-baas Larry Ellison zijn Apple-collega ervan dat hij een BMW Z8 moest kopen. Ellison vond dat de Duitse roadster perfect het merk Apple belichaamde, met zijn minimalistische design en zijn vooruitstrevende techniek. De Z8 van Jobs is dan ook ingetogen uitgevoerd. De carrosserie is zilver, het interieur zilver en zwart.
Jobs bezat de BMW van 2000 tot en met 2003, waarna hij hem overdeed aan de huidige eigenaar. Die verkocht de Z8 al in 2004, maar kreeg na anderhalf jaar zoveel spijt van zijn beslissing dat hij de nieuwe eigenaar ervan probeerde te overtuigen om de auto aan hem terug te verkopen. En dat lukte in april 2006.
Motorola-telefoon
Momenteel staan er 15.200 mijlen (24.462 kilometers) op de teller van de BMW. Hij wordt verkocht met zijn originele hardtop, afdekhoes, boekjes, sleutels, navigatie-cd’s en zijn Motorola-klaptelefoon met BMW-logo erop. Een toestel waar Jobs naar verluidt een grote hekel aan had, aldus RM Sotheby’s.
Stijlelementen van de 507
De BMW Z8 werd in 1999 geïntroduceerd. Hij was de productievariant van het Z07-studiemodel uit 1997 en leende veel stijlelementen van de klassieke 507 uit de jaren vijftig. De Z8 werd aangedreven door de 400 pk sterke atmosferische V8 uit de E39 M5. Er zijn uiteindelijk 5703 exemplaren van de open sportwagen gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow