Adler bouwde een aantal zeer interessante auto's voor de Tweede Wereldoorlog waaronder een 56 pk sterke viercilinder met voor die tijd vooruitstrevende onafhankelijke wielophanging en voorwielaandrijving.

mo15_r132_001_1


Het was geen snelle auto totdat Paul Jaray, die veel ervaring had met aërodynamica in de vliegtuigindustrie, zich ermee ging bemoeien. Zijn invloed leidde uiteindelijk  tot de bouw van 6 zogenaamde Rennlimousines eind jaren '30 die vooral gebruikt werden voor testwerkzaamheden, demonstraties, shows, het vestigen van records en het rijden van races.

HET AANBOD

Deze Adler Trumpf Rennlimousine uit 1938 met chassisnummer 167 671 wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM Sotheby's op Classic Driver. Het is zeer waarschijnlijk één van de drie auto's die met het fabrieksteam in 1937 deel heeft genomen aan de 24-uurs race van Le Mans in de tweeliter klasse waarbij de auto finishte als 2e in zijn klasse en als 9e overall. In 1938 werd deelgenomen aan de 24-uurs race van Spa-Francorchamps waarbij flinke schade werd gereden waarna deze in licht aangepaste vorm in de fabriek herbouwd werd en ingezet werd als showauto voor buitenlandse importeurs.

De historie in de jaren 1939 en 1945 is onbekend totdat de auto in 1955 weer opdook in Duitsland met de nodige aanpassingen om meer bruikbaar te zijn voor straatgebruik. Daarna is de Adler in bezit geweest van diverse Amerikaanse verzamelaars waarbij deze naar zijn oorspronkelijke uiterlijk is terug gebouwd. Er zouden nog drie van de zes exemplaren bewaard zijn gebleven van deze opmerkelijke Rennlimousine waarvan dit exemplaar in de beste en meest originele staat zou verkeren. De goed gedocumenteerde Adler wordt geveild op 13-15 augustus a.s., de verwachte opbrengst wordt (nog) niet vermeld.

Deel je mening over deze Adler! Via THECOOLCARS.nl, de plek voor het delen van advertentie van oldtimers, youngtimers en klassiekers van de toekomst.