Audi was een van de grote valsspelers in het afgelopen dieselschandaal. Daar is het bedrijf ook hard voor gestraft, maar nu blijkt dat dit wellicht niet hard genoeg is geweest. Audi is namelijk op één sjoemeltactiek afgerekend, maar gebruikte er eigenlijk vier.

Audi SQ8 TDI


In 2015 kwam aan het licht dat vrijwel elke Duitse autofabrikant niet helemaal eerlijk was over de uitstoot van hun auto's. Na een hele rel hieromheen zijn ze allemaal flink gestraft en is er zelfs een nieuwe meetmethode ingevoerd: de WLTP-cyclus. Maar uit onderzoek van de uitstootfraude van Handelsblatt en Bayerischer Rundfunk blijkt nu dat de Duitse rijksdienst voor het wegverkeer Kraftfahrt-Bundesamtes (KBA) Audi een handje boven het hoofd hield. De dienst had de taak de officier van justitie in te lichten over de sjoemelpraktijken, maar gaf Audi eerst de kans om zichzelf een beetje te redden.

Vier verschillende manieren

De KBA wist namelijk dat Audi met vier verschillende manieren de uitstoot van de auto's tijdens uitstoottests manipuleerde. Maar in plaats van alle vier te melden aan de officier, gaf het de autobouwer de kans om er drie te verwijderen en meldde het er maar één. Dit deden ze door slechts één onderdeel (de zogenoemde 'motoropwarmingsfunctie') van de vier te classificeren als manipulatieapparatuur. Ook werd Audi vooraf geïnformeerd over maatregelen zoals terugroepacties. Vervolgens onderzocht de dienst zelf helemaal niets, maar ging het blindelings uit van de onderzoeksresultaten die Audi naar hen communiceerde.

Volkswagen TDI


Het probleem ligt vooral bij de grotere dieselmotoren van het merk. Daardoor wordt het probleem ook direct groter, want die zijn veelvuldig gebruikt in auto's van Volkswagen en Porsche. Dat komt neer op meer dan 200.000 voertuigen in Duitsland. Alle auto's met de grotere diesels rijden nog steeds rond zonder updates voor de overige drie sjoemelapparaten. Er wordt geschat dat ze op dit moment nog steeds meer dan 2,4x zoveel stikstofoxiden uitstoten dan volgens de EU-norm mag.

Stil

Navraag van de krant en de nieuwsdienst bij Audi leidt naar een verhaal over het feit dat Audi zich destijds aan alle eisen heeft gehouden en netjes heeft meegewerkt. De KBA, de instantie waar het eigenlijk allemaal fout ging, houdt zich stil. Ook het Duitse ministerie van verkeer laat zich algemeen uit over de kwestie. Het geeft aan dat het het schandaal in 2015 diepgaand onderzocht heeft.