De gewone Mazda MX-5 weegt al niet veel, maar deze Spyder- en Speedster-varianten nemen gewichtsbesparing nog een tandje serieuzer. En het mooie is, ze zien er behoorlijk productierijp uit.

M2


Maar helaas, we gaan ze niet terugzien op de openbare weg. Mazda USA heeft beide studiemodellen, die worden aangedreven door de 160 pk sterke tweeliter viercilinder uit de productie-MX-5, ontworpen voor de SEMA-tuningshow in Las Vegas. De zilverkleurige MX-5 is de Spyder. De auto heeft een bodykit van koolstofvezel, 17 inch lichtmetalen wielen, een andere grille en net zo’n tentachtig dakje als de Porsche Boxster Spyder.

"De MX-5 Spyder heeft net zo'n tentachtig dakje als de Porsche Boxster Spyder"

De blauwe Mazda is de MX-5 Speedster, een hardcore versie van het Japanse sportwagentjes die zich uitstekend thuis voelt op het circuit. De Speedster heeft geen dak, geen voorruit en is uitgerust met 16 inch lichtgewicht wielen. Het model weegt slechts 943 kg - de normale tweeliter legt 47 kg meer op de weegschaal - en ligt 3 cm dichter bij het asfalt dan zijn productiebroeders.

Dit is overigens niet de eerste keer dat Mazda in conceptvorm met de MX-5 (Miata in Japan) heeft gespeeld. Al vanaf begin jaren negentig toont het merk af en toe speciale versies van zijn kleine roadster. Hieronder een aantal voorbeelden.

Mazda Miata Speedster Concept (1991)

Mazda Miata Speedster Concept 1991


Mazda MX-5 Coupé Concept (1992)

Mazda MX-5 Coupé Concept 1992


Mazda MX-5 Mono-Posto Concept (1999)

mazdaconcepts frdconcept


Mazda MX-5 Superlight Concept (2009)

Mazda MX-5 Superlight Concept 2009


Mazda MX-5 Spyder Concept (2011)

Mazda MX-5 Spyder Concept 2011