Boos waren vele duizenden klassiekerliefhebbers al nadat de overheid de vrijstelling van wegenbelasting voor alles ouder dan 25 jaar schrapte. Nu de opbrengsten van de oldtimertax ook nog blijken tegen te vallen, roept menigeen dat het niet lang kan duren voor de gewraakte belasting van tafel gaat. De kans daarop lijkt alleen klein.

'Wie denkt dat daarmee alles goed komt, zit ernaast'

Zoals het al vanaf het begin doet, roert de stichting Vrijstelling Oldtimer deze week naar aanleiding van een debat in de Tweede Kamer flink de trom. De club onder leiding van Wouter van Embden meldt trots dat staatssecretaris Wiebes (Financiën) het bestuur heeft gecomplimenteerd met het gedane huiswerk en dat er nu door de organisatie wordt gewerkt aan een nieuwe, betere oldtimer. Prima, maar wie denkt dat daarmee alles goed komt, zit ernaast.

Vrijstelling Oldtimer zette eerder haar kaarten op een serie proefprocessen. De redenatie erachter was dat de rechter vast zou zien hoe onrechtmatig de belastingwet zou zijn en een streep door het geheel zou halen. Inmiddels zijn we vier processen verder en kregen alle bezwaarmakers nul op het rekest. De rechter toetst aan de bestaande wetgeving en geeft geen oordeel over wat hij nu inhoudelijk van die regelgeving vindt. Wat de beroepsprocedures direct kansloos maakt.

Met deze kaart verspeeld, kiest Vrijstelling Oldtimer voor de politieke route. Het wijst daarbij op bijval voor klassiekerbezitters vanuit de hoek van de PVV, SP en in mindere mate het CDA. De eerste twee partijen vinden dat de hele boel moet worden teruggedraaid terwijl de christendemocraten pleiten voor heroverwegen van het hoge tarief voor diesel- en LPG-rijders. Het lijkt heel wat, maar per saldo heeft Vrijstelling Oldtimer nog steeds weinig tastbaars in handen.

De drie partijen hebben om te beginnen bij lange na geen meerderheid in de Tweede Kamer. Tijdens het overleg leken de regeringspartijen bepaald niet enthousiast voor weer nieuwe belastingwetgeving voor klassiekers. En last, maar bepaald niet least: het mag de schatkist wellicht 60 miljoen euro in plaats van de geraamde 120 miljoen opleveren, dat is nog steeds een substantieel bedrag. Waarbij de walmende diesel Benzen ook nog eens van de weg zijn. Hoe vervelend ook voor liefhebbers; vanuit Haags perspectief gezien is de oldtimerbelasting gewoon een succesnummer. Dat vanwege de omstreden voorgeschiedenis wellicht alleen een iets minder dik laagje chroom heeft.