Oh, oh! Stellantis schrapt miljardeninvestering in Maserati
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FDuik-in-de-Prijslijst-Maserati-GranCabrio-Folgore-26.jpg)
Het gaat niet best met Maserati, terwijl het merk voor de eerste keer in lange tijd een vrij compleet en modern modellengamma heeft. Stellantis lijkt er klaar mee te zijn, want het concern schrapt miljarden aan investeringen en trekt de stekker uit nieuwe modellen.
Maserati verkocht in 2024 wereldwijd 11.300 nieuwe auto’s en dat zijn er 58 procent (!) minder dan een jaar eerder. Mede daardoor bleven er onder de streep dieprode cijfers over. De fabrikant leed een verlies van 260 miljoen euro.
Verliest Stellantis geduld met Maserati?
Moederbedrijf Stellantis lijkt zo langzamerhand zijn geduld te verliezen, want het kondigde deze week aan dat het 1,5 miljard euro aan investeringen in Maserati schrapt. En dat betekent dat er toekomstige modellen in de ijskast worden gezet.
Vermogende kopers willen geen EV’s
Volgens financieel directeur Doug Ostermann van Stellantis zijn de problemen bij Maserati deels te wijten aan een tegenvallende vraag uit China én aan het feit dat elektrische modellen in het hoge segment niet zo populair blijken als gedacht.
Maserati levert op dit moment elektrische varianten van de Grecale en GranTurismo. Er zou ook een EV-versie van de MC20 komen, maar die lijkt te zijn afgeschoten. En mogelijk geldt dat ook voor de geplande Quattroporte en Levante Folgore.
Mogelijk ander thuis voor Maserati
De voormalige Stellantis-topman Carlos Tavares was altijd duidelijk in zijn mening. Merken moeten winst maken, vond hij, anders moeten we er afscheid van nemen. Natalie Knight, voorheen financieel directeur van Stellantis, zei vorig jaar zelfs dat het misschien tijd wordt om een ander thuis voor Maserati te zoeken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leapmotor B01: wordt dit de Tesla Model 3-killer van Stellantis?
-
Elektrische Citroën-, Opel- en Peugeot-rijders hebben massaal laadproblemen
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Maserati Levante met benzine-V6 koop je nu voor het geld van een Golf
-
Dit ‘kleine’ Stellantis-merk verkoopt meer auto’s dan Opel en Peugeot
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Stellantis legt productie elektrische Fiats en Maserati’s wéér stil
-
‘Europees beleid dwingt merken tot overlevingsstrijd en China wint’
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Winst Volvo keldert! Merk gaat fors snijden in de kosten
-
Renault en Geely bouwen met nieuw bedrijf elke EV om tot hybride
-
De nieuwe Citroën C5 Aircross geeft je vleugeltjes