Officieel: In de BMW M2 Competition klopt een M4-hart
De BMW M2 heeft een harttransplantatie ondergaan. Het 370 pk sterke N55-blok heeft het veld geruimd en daarvoor in de plaats is een ‘echte’ M-motor gekomen: de twinturbo S55-zescilinder uit de BMW M4. In de M2 Competition levert hij 410 pk en 550 Nm.
Daarmee gaat de nieuwe M2 – de Competition vervangt het vorige model – in 4,2 seconden van stilstand naar 100 km/h (was 4,3 seconden). Althans, als je hem met de M DCT-automaat met dubbele koppeling bestelt. Wil je zelf roeren, dan is er een handgeschakelde zesbak beschikbaar. De acceleratietijd naar 100 km/h is dan 4,4 seconden (was 4,5 seconden). De topsnelheid van de M2 Competition is uiteraard begrensd op 250 km/h. Wie het M Driver’s Package op de bestellijst aanvinkt, mag door naar een eveneens afgeregelde 280 km/h (10 km/h meer dan in de ‘oude’ M2).
Grotere luchtinlaten
Het uiterlijk dan. De M2 Competition is van de M2 te onderscheiden door zijn iets grotere nieren en luchtinlaten, zijn M-spiegels en zijn speciale 19 inch lichtmetalen wielen (met optioneel grotere M Sport-remmen). Daarbij is er op de Competition geen chroom meer te vinden. Zowel de nieren als de roostertjes in de flanken en de pijpen van het nieuwe uitlaatsysteem zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Kopers kunnen kiezen uit twee extra carrosseriekleuren: Sunset Orange (bekend van de BMW 1M) en Hockenheim Silver metallic.
Veerpootbrug van CFRP
BMW heeft het natuurlijk niet bij uiterlijke verfraaiingen alleen gelaten. Onder de motorkap ligt, zoals gezegd, de twinturbo zes-in-lijn uit de BMW M4, maar ook zijn opvallende veerpootbrug van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Verder hebben de technici van BMW de afstellingen van de stuurbekrachtiging, het Active M Differential en het Dynamic Stability Control (DSC) aangescherpt. De karakteristieken van onder meer de motor, de M DCT-bak en de stuurinrichting zijn met knoppen op de middenconsole aan te passen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver