De BMW M2 heeft een harttransplantatie ondergaan. Het 370 pk sterke N55-blok heeft het veld geruimd en daarvoor in de plaats is een 'echte' M-motor gekomen: de twinturbo S55-zescilinder uit de BMW M4. In de M2 Competition levert hij 410 pk en 550 Nm.


Daarmee gaat de nieuwe M2 - de Competition vervangt het vorige model - in 4,2 seconden van stilstand naar 100 km/h (was 4,3 seconden). Althans, als je hem met de M DCT-automaat met dubbele koppeling bestelt. Wil je zelf roeren, dan is er een handgeschakelde zesbak beschikbaar. De acceleratietijd naar 100 km/h is dan 4,4 seconden (was 4,5 seconden). De topsnelheid van de M2 Competition is uiteraard begrensd op 250 km/h. Wie het M Driver's Package op de bestellijst aanvinkt, mag door naar een eveneens afgeregelde 280 km/h (10 km/h meer dan in de 'oude' M2).

Grotere luchtinlaten

Het uiterlijk dan. De M2 Competition is van de M2 te onderscheiden door zijn iets grotere nieren en luchtinlaten, zijn M-spiegels en zijn speciale 19 inch lichtmetalen wielen (met optioneel grotere M Sport-remmen). Daarbij is er op de Competition geen chroom meer te vinden. Zowel de nieren als de roostertjes in de flanken en de pijpen van het nieuwe uitlaatsysteem zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Kopers kunnen kiezen uit twee extra carrosseriekleuren: Sunset Orange (bekend van de BMW 1M) en Hockenheim Silver metallic.

Veerpootbrug van CFRP

BMW heeft het natuurlijk niet bij uiterlijke verfraaiingen alleen gelaten. Onder de motorkap ligt, zoals gezegd, de twinturbo zes-in-lijn uit de BMW M4, maar ook zijn opvallende veerpootbrug van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Verder hebben de technici van BMW de afstellingen van de stuurbekrachtiging, het Active M Differential en het Dynamic Stability Control (DSC) aangescherpt. De karakteristieken van onder meer de motor, de M DCT-bak en de stuurinrichting zijn met knoppen op de middenconsole aan te passen.