Oeps! De BMW 5-Serie en 7-Serie zijn iets té zelfrijdend
BMW roept in de Verenigde Staten negenduizend 5- en 7-Series terug, waaronder de elektrische i5– en i7-modellen. Wat het probleem is? Dat ze iets té zelfrijdend zijn.
In een auto met een actieve rij-assistent op niveau 2 moet de bestuurder te allen tijde de handen aan het stuur houden. Een sensor in het stuurwiel houdt dat in de gaten.
Sensor BMW werkt niet goed
Maar in de BMW 5-Serie en 7-Serie werkt die sensor mogelijk niet goed, waardoor de actieve rij-assistent gewoon blijft functioneren als de bestuurder het stuur níet vasthoudt.
Fysiek terug naar de dealer
De 5-Series en 7-Series moeten fysiek terug naar de dealer, want met een softwareupdate is het probleem niet te verhelpen. Er moet echt iets aan de modellen worden gerepareerd. Voor nu geldt de teruproepactie niet voor Europa.
Autonoom rijden op Level 3
In Duitsland hebben zowel BMW als Mercedes reeds toestemming voor zogeheten Level 3-autonomie, die in bepaalde situaties zonder actieve controle van de bestuurder kan. Bij ons is dat nog niet toegestaan.
Waarom de X2 en iX2 eindelijk bij de rest van de BMW-modellen passen
Er zijn zes niveaus van autonoom rijden. Level 0 is een auto zonder zelfrijdende functies. Level 5 staat voor volledige autonomiteit. Momenteel zitten veel nieuwe auto’s op Level 2, waarbij ze zelf bepaalde acties kunnen uitvoeren, maar altijd een bestuurder nodig hebben om op te letten en in te grijpen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit