De verkoop van nieuwe auto's zat in 2018 in de lift (plus 7,1 procent naar 443.812 auto's), maar die van occasions ook. Particulieren schaften in totaal 1.860.090 tweedehands auto's aan, wat er 2,6 procent meer zijn dan in 2017.


Fotocredit: Jeroen Jumelet/ANP

Het grootste deel van de occasions werd door particulieren bij een garagebedrijf gekocht. Dat aantal kwam uit op 1.164.038 (3,1 procent meer dan in 2017). Precies 682.735 auto's (plus 2,0 procent) kwamen van andere particulieren.

Import stijg flink

Behoorlijk opvallend is de stijging van het aantal geïmporteerde tweedehandsjes. Dat waren er 226.717, oftewel 14,3 procent meer dan in 2017. Als we naar de herkomstlanden kijken, is Duitsland het populairst (58 procent), met België op een verre tweede plaats (18 procent). De rest van de top vijf bestaat uit Spanje op drie, Frankrijk op vier en Zweden op vijf.

Merendeel export naar Polen

Daarbij groeide ook de export hard: met 11,8 procent naar 264.531 auto's. En ja, het cliché is waar. Veruit de meeste tweedehands auto verdwenen naar Polen (21 procent), met verder Roemenië (9,5 procent), België (9,0 procent), wonderwel Libië (8,8 procent) en Duitsland (7,5 procent) in de top vijf.

Ford minder verkocht

Wat merken en modellen betreft is de occasionkoper redelijk voorspelbaar. De top vijf best verkochte merken bleef nagenoeg gelijk, met Volkswagen op één (127.352), Peugeot op twee (105.214), Opel op drie (101.146), Renault op vier (96.315) en Ford op vijf (86.423). Ford is het enige merk dat minder werd verkocht (min 2,1 procent).

Golf en Polo bovenaan

De modellenlijst weerspiegelt de merkenlijst. De Volkswagen Golf (40.221) en Polo (36.823) staan traditiegetrouw bovenaan, met daaronder de Opel Corsa (32.467), Renault Clio (26.750) en Ford Focus (25.952). Dat zijn overigens cijfers van de B2C-verkopen, dus autobedrijven die aan particulieren verkopen.