Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 25 okt 2023
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: Mercedes-Benz 600 SEL V12, ‘de beste van de aardbol’

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Mercedes-Benz 600 SEL V12.

De Mercedes-Benz W140 is van 1991 tot 1998 geproduceerd. Op de bestellijst stond destijds een 6,0-liter V12 voor de 600 SEL en SEC. Een motor waarmee de S-klasse het leven van de BMW 750Li, met eveneens een twaalfcilinder, erg lastig maakte.

Test met de Mercedes-Benz 600 SEL V12

Autovisie vergeleek in 1991 de twee luxebolides met elkaar. Conclusie: ‘ze zijn de exorbitante prijzen allebei niet waard.’

Mercedes-Benz 600 SEL V12, occasion
De gevonden occasion. (Afbeelding: AutoWereld)

“Mercedes biedt in de S-klasse wat motor betreft meer keus dan de blauwwitte Beierse firma. De nieuwe S kan worden besteld met zescilinder lijnmotor, met twee V8-versies of met deze V12. De 3,2 liter motor van de 300 SE is al goed voor 231 pk (170 kW), de 4,2 en 5,0 liter V8-en (400 en 500 SE) leveren respectievelijk 286 en 326 paardenkrachten (210 en 240 kW), terwijl de Vl2-topper van de 600 SE op de vermogensschaal 408 pk (300 kW) bij 5200 toeren per minuut scoort.”

Deze occasion wil je: Volvo C30 T5 R-Design Polestar

“Zowel bij BMW als Mercedes lijkt de motor er met een schoenlepel in gelegd. Speelruimte is niet meer voorhanden. Je vraagt je af wáár een monteur moet beginnen.”

De occasion was vroeger te krachtig voor de rollenbank

“Dit is geen vergelijking van winnaar en verliezer. Wat mij betreft ben je met één van deze twee auto’s altijd een winnaar, want de prestaties van beide Duitsers liggen op een onmeetbaar hoog niveau. De rit naar de rollentestbank in Apeldoorn bleef ons dit keer bespaard. Toen we telefonisch de hoeveelheid krukas-pk’s van de twaalfcilinders aan de daar aanwezige heren bekend maakten, hoorden we vervolgens alleen nog maar tuuttuut- tuut-tuut …”

Mercedes-Benz 600 SEL V12, occasion
Het interieur van de occasion. (Afbeelding: AutoWereld)

“Maar ook zonder die verificatie kan met een gerust hart worden neergepend dat het met het vermogen aan de achterwielen in beide gevallen wel snor zit. De trekkracht is enorm en de topsnelheid, die we op de Duitse Autobahn hebben gemeten, wordt inderdaad afgeregeld. Bij 260 km/h op de meter (251 echt) voel je de Mercedes licht inhouden. De boel wordt gelukkig niet ineens, met een harde klap, afgekapt. Heel rustig wordt de kracht ingetoomd.”

De beste auto van deze aardbol

“Ik had niet gedacht het ooit neer te pennen, maar de Mercedes 600 SEL kan met recht de (momenteel) beste auto van deze aardbol en ver daarbuiten worden genoemd. Hij heeft alles en het kost moeite om ook maar een kinderachtige opmerking over een vergeten boordcomputer ofzo te kunnen maken. Maar je raakt niet uitgeschreven over de nieuwe S.”

Een lastige occasion om te stelen

“Zo heb ik (tot nu) bijvoorbeeld over het hoofd gezien dat de infraroodafstandsbediening van de centrale portiervergrendeling over een grote hoeveelheid verschillende codes beschikt. Iedere keer dat die knop wordt ingedrukt, zendt dat apparaat een andere straal uit. Zodat vakbekwame dieven (wanneer ze de code met speciale apparatuur zouden opvangen) bij een jatpoging op het verkeerde been worden gezet. De Mercedes 600 SEL is af, dat staat buiten kijf.”

Mercedes-Benz 600 SEL V12 als occasion

Autovisie vindt zo’n Mercedes 600 SEL met V12 voor net geen 20 mille. De auto komt uit 1994 en heeft sindsdien 237.695 kilometer gereden.

Mercedes-Benz 600 SEL V12, occasion
(Afbeelding: AutoWereld) (Afbeelding: AutoWereld)

De auto is een verlengde uitvoering en biedt dus extra beenruimte achterin. Daarbij biedt de S opties waarvan je niet eens wist dat ze bestonden als bijvoorbeeld verwarmde ruitensproeiers.

Deze occasion wil je: Alfa Romeo 1750 Berlina

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.