Het was voor een lobbyclub een opvallend geluid. De Vereniging Elektrische Rijders maakte vanochtend bekend dat vrijwel geen automobilist op dit moment een elektrische auto wil kopen. Het doorslaggevende bewijs dat het niks wordt met elektrische auto's? Zeker niet, maar een beetje meer nuchterheid zou in dit dossier wel op zijn plek zijn.

tesla_model_s_3


Want vrijwel niemand lukt het om objectief over elektrische auto's te praten. Je bent of een totale gelover die om nadelen als de beperkte actieradius en hoge prijs heen slalomt of mordicus tegen. Neem Volvo. Onlangs nodigde de autofabrikant journalisten uit voor een serie workshops in zijn technische ontwikkelingscentrum. Ze zaten in Göteborg niet om stevige stellingen verlegen.

"De tijd van wel of niet geloven is voorbij. De toekomst is elektrisch", stelde Volvo klip en klaar. In 2018 komt hun Tesla Model S-concurrent. Een auto met een actieradius van zo'n 500 kilometer en een accupakket. Bij het idee van rijden op waterstof trekken de Volvo-ingenieurs een heel vies hoofd. "Dat is gevaarlijk en Volvo kiest altijd voor veiligheid", aldus de techneuten. Oké.

Maar met evenveel overtuiging vertelde Koji Toyoshima, de baas van Toyota's Prius-programma, een paar maanden eerder dat hij echt niks ziet in auto's met een accupakket. Het tempo waarin de batterijen lichter, goedkoper en in staat worden meer energie op te nemen, ligt volgens de Japanner te laag. Als dat ooit al het geval is. Daarom kiest zijn werknemer juist voor waterstof. Pas in 2050 ziet Toyoshima benzineauto's en hybrides helemaal plaatsmaken voor wagens met een brandstofcel. Een verhaal dat niet minder overtuigend klinkt dan wat de Zweden afsteken.

"Een Model S is niet de wondermobiel waarvoor de propagandisten hem graag houden"

Het probleem is dat voor beide betogen de onderbouwing deels nog ontbreekt. Neem de batterijontwikkeling. Geen wetenschappelijke studie geeft uitsluitsel over hoe snel accu's beter worden, volgens Richard Smokers, de Nederlandse deskundige op het gebied van duurzame mobiliteit. En toch claimen voorvechters van elektrische auto's revoluties binnen een paar jaar. Net zoals ze ook al een paar jaar melden dat de grote doorbraakauto echt volgend jaar komt.

Begrijp me niet verkeerd; ik kies in dit al behoorlijk emotioneel geladen debat geen kant. Het is zo logisch als wat dat met opdrogende oliebronnen er op den duur een alternatieve energiebron moet komen. En elektriciteit ligt voor de hand. Wie een keer op pad is geweest met een Tesla weet ook dat deze aandrijfvorm absoluut voordelen heeft.

Maar een Model S is tegelijkertijd niet de wondermobiel waarvoor de propagandisten hem graag houden. Het apparaat weegt een enorme 2300 kilo en is met een vanafprijs van 66 mille bereikbaar voor maar een kleine groep kopers. Zonder de fiscale stimulering in de vorm van geen wegenbelasting, geen BPM en maar 4 procent bijtelling zou het stukken rustiger in de Tesla-verkooppunten zijn. Zo eerlijk moet je zijn.

De echte doorbraak van elektrisch rijden is nog jaren weg, afhankelijk van hoe snel technische ontwikkelingen bij fabrikanten verlopen en de aanleg van laadpalen of waterstofpompen. Waarbij je niet kan uitsluiten dat er net als bij de videosystemen Betamax en Video2000 uiteindelijk een derde komt, VHS, dat de standaard wordt. Het zijn geen redenen om er niet mee door te gaan, maar dwingt wel tot nuchterheid en niet meedeinen met de hype.