Kopers van de Renault Mégane GT konden slechts kiezen uit één motor, de 205 pk sterke 1,6 liter benzinemotor. Daar komt nu verandering in, want Renault levert de voorlopige topversie van de Mégane nu ook met een diesel.

renault-megane-gt-165-hp-diesel-autovisie-nl-2renault-megane-gt-165-hp-diesel-autovisie-nl-2


380 Nm

De benzinevariant mag meer vermogen hebben, op koppel wint de nieuwe dCi 165 het ruimschoots. Met 380 Nm is hij namelijk 100 Nm sterker dan de benzinemotor. Het vermogen hoef je ook niet meer te raden, dat wordt al verklapt door de naam: 165 pk. Net als de benzine-GT is het blok gekoppeld aan een EDC-automaat met dubbele koppeling. Hier echter geen zeven versnellingen, maar zes stuks. Dat heeft allemaal te maken met het hogere koppel van de 1,6 liter dieselmotor, die we overigens al kennen uit de Espace en Talisman, alleen daarin met een vermogen van 160 pk.

Techniek

Op de motor na blijft de auto verder gelijk aan zijn benzine-broer. Dat houdt in dat hij standaard geleverd wordt met vierwielsturing en dat ook de onderstelafstelling is gedaan door Renault Sport. De motor wordt ook direct geleverd in de Mégane Estate GT. Die Estate heeft een iets hoger verbruik van 4,7 liter op 100 kilometer. De hatchback neemt genoegen met 4,6 liter diesel op 100 kilometer.

Prijzen

De prijzen voor Frankrijk zijn al bekendgemaakt, waar de auto zo'n 2000 euro duurder wordt dan de benzinevariant. In Nederland is het nog even afwachten wat de prijs gaat worden, aangezien er hier ook een verschil in BPM bij komt. Vanaf januari moeten de eerste exemplaren geleverd gaan worden.

renault-megane-gt-165-hp-diesel-autovisie-nlrenault-megane-gt-165-hp-diesel-autovisie-nl