Nog maar net gepresenteerd en nu al compleet verbouwd tot rallykanon. Rallyteam M-Sport heeft de nieuwe Ford Fiesta WRC onthuld. Hij wordt in alle opzichten extremer dan zijn voorganger.

ford-fiesta-wrc-2017-autovisie-nl-2ford-fiesta-wrc-2017-autovisie-nl-2


Group B

Volgend jaar verandert er een hoop in het World Rally Championship. Niet alleen worden de auto's breder en mogen ze veel meer aerodynamica hebben, ze krijgen ook nog eens een flinke hoop extra vermogen. De 1,6 liter turbomotoren mogen nu zo'n 380 pk produceren, terwijl ze dit jaar nog maximaal 300 tot 315 pk produceerden. De auto's mogen ook 55 millimeter breder worden, waar M-Sport bij deze Fiesta duidelijk gebruik van heeft gemaakt. Door het extremere spoilerwerk en de toename in power, moet het seizoen van 2017 een stukje van het spektakel van Group B terugbrengen naar de sport, alleen nu met veel strengere eisen voor de veiligheid.

Ogier

Er is uitgebreid getest met de extreme Ford Fiesta. In totaal heeft M-Sport zo'n 6400 testkilometers achter de rug, waarvan een groot aantal met Sébastien Ogier achter het stuur. De Franse coureur zit volgend jaar zonder team, na vier keer het kampioenschap te hebben gewonnen met Volkswagen. Volgend seizoen doet Volkswagen echter niet mee in het grote rallykampioenschap.

Tweede auto

M-Sport is het tweede team dat de rallywagen voor volgend jaar presenteert. Vorige week toonde Hyundai namelijk al de i20 WRC. Citroën presenteert waarschijnlijk binnen afzienbare tijd ook de C3 WRC, de opvolger van de DS3 rallywagen.

ford-fiesta-wrc-2017-autovisie-nlford-fiesta-wrc-2017-autovisie-nl