Nu al facelift voor elektrische BMW iX3

BMW geeft de iX3 zijn eerste levensjaar al een facelift en dat moet je in dit geval zeer letterlijk noemen. De elektrische aangedreven X3-versie krijgt hoofdzakelijk een ander front. Motorisch blijft alles bij het oude. Het opwaarderen van de iX3 gaat gepaard met een prijsverhoging.

Een kleine 1000 stuks zijn er nu van de elektrische iX3 in Nederland geregistreerd en die zijn allemaal dit jaar tenaamgesteld. Er worden zelfs al gebruikte exemplaren van de SUV geïmporteerd, ondanks dat de auto nog maar net leverbaar is. De productie- en verkoopstart had nog al wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk is de in China gebouwde iX3 toch op de boot naar Europa gezet. Die lange tijd tussen de onthulling van het studiemodel, de presentatie van de definitieve auto en de daadwerkelijke marktintroductie zorgt er voor dat de iX3 ouder lijkt dan hij in werkelijkheid is. Het verklaart ook waarom de elektro-SUV nu al een facelift ondergaat. Hij moet wel in de pas blijven lopen met de benzine- en dieselversies van de X3, die al aan hun traditionele tussentijdse opfrisser waren aanbeland.

Aan elektromotor niet gesleuteld

De iX3 beschikt onveranderd over een 286 pk sterke elektromotor met een koppel van 400 Nm. De trekkracht van de elektromotor, elektronica en transmissie in een enkele behuizing wordt wederom via de achterste wielen op de weg gezet. Wie het pedaal volledig vloert zit vanuit stilstand in 6,8 seconden op 100 km/h en kan doorstoten tot een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 180 km/h. De elektromotor put zijn energie uit een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 80 kWh, waarvan 74 kWh bruikbaar is. Het stelt de SUV in staat om op papier een afstand af te leggen van 461 kilometer. Voor het laden kan gekozen worden uit een 7,4 kW én driefase laden met maximaal 11 kW. Snelladen kan met maximaal 150 kW.

BMW iX3
BMW iX3

Grotere nierengrille

De cijfertjes komen overeen met die van de bestaande iX3. De verpakking van de elektrische aandrijflijn is echter anders. BMW heeft de ontwerpschetsen van de X3 hertekend en geeft het koetswerk bovendien een standaard een M Sportpakket. De fabrikant geeft aan dat het de iX3 elementen van de grotere iX en de slankere i4 heeft meegegeven. De modellen, die later dit jaar in de verkoop gaan, kenmerken zich door een grote ‘grille’, waar de iX3 zich nu bij aansluit. De nierengrille kent tevens een omlijsting uit één stuk met een Pearl-effect chroom met een blauw accent. Het grotere vlak is voorzien van een gaasachtige structuur, waarop subtiel het BMW i logo schittert. De koplampen daarentegen zijn compacter. Ze zijn een volle centimeter platter dan op het bestaande model en sluiten nu aan op de lichtclusters van de elektrische iX en i4. BMW geeft de iX3 adaptieve LED koplampen met matrixfunctie en bochtverlichting mee, die tegen meerprijs zijn te vervangen door Laserlight.

BMW iX3

M Sportpakket

Het M Sportpakket voegt een gerestylede voorbumper met grotere koelopening onderin en L-vormige Air Curtains aan het hertekende ontwerp toe. Aan de achterzijde zijn het details die het verschil maken, zoals een zwarte omlijsting van de lichten. De Duitse autobouwer zet de iX3 op specifieke 19 inch wielen voor een betere luchtweerstandscoëfficiënt (Cd), maar optioneel wisselt de fabrikant het setje om voor kersverse 20 inch wielen in specifiek M design en BicolorJet Black-kleur. BMW iX3

Sportstoelen

Binnenin plaatst BMW sportstoelen met extra zijdelingse steun en geeft het merk het dashboard een aangepaste Touch Control Display in de middenconsole en schakelaars. De blauwe afwerkingsdetails zijn gebleven om de inzittenden ervan bewust te maken in een elektrische auto onderweg te zijn. Voor de aankleding staan er twee niveaus op de prijslijst, Executive en High Executive.

BMW iX3
BMW iX3

1.500 euro erbij

De vernieuwde BMW iX3 verschijnt voor een bedrag van minimaal € 69.000,- op de prijslijst. De auto is per direct te bestellen, maar is nog niet direct beschikbaar. De bouw van het model start pas in september. Vervolgens moet de elektro-SUV de boot naar Europa op. De auto ziet in de fabriek van BMW en Brilliance, de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China, het levenslicht.