Dat de Ferrari 488 Pista de krachtigste Ferrari-V8 tot nu toe onder de kap heeft maakt Novitec niet veel uit. De Duitse tuner vond het niet genoeg en gaf de Pista meer dan 800 pk. Omdat het kan.

Novitec Ferrari 488 Pista


Met een Ferrari naar een tuner stappen is best gedurfd. De Italiaanse supercarbouwer maakt van zichzelf prachtige producten die maar moeilijk te verbeteren zijn. Om hem vervolgens bij een Duitse tuner af te leveren voor 'upgrades' klinkt als het laten verminken van een Italiaanse volbloed. Maar gelukkig hebben we het deze keer over Novitec. De heren aldaar weten heel goed waar ze mee bezig zijn en laten ook deze keer weer hun expertise zien met de door hun 'verbeterde' Ferrari 488 Pista.

Imposant

De 488 Pista is trotse bezitter van de krachtigste V8 die Ferrari ooit in een auto lepelde. Hij produceert 720 pk en 770 Nm. En hoewel dat best imposant is, vond Novitec nog wat ruimte voor meer vermogen. Ze de herschreven de softwarevan de ECU en vervingen het uitlaatsysteem voor een versie van Inconel. Het resultaat mag er zijn met 802 pk en 898 Nm. Daardoor gaat een 0-100 km/u-sprint in 2,7 seconden (0,15 seconden sneller) en ligt de topsnelheid op een belachelijke 345 kilometer per uur (5 km/h sneller).

Novitec Ferrari 488 Pista


Novitec zag ook nog wat ruimte voor verbetering op aerodynamisch gebied. De Duitsers ontwikkelden enkele naakte carbon fiber onderdelen. Hieronder valt een nieuwe front splitter waardoor de auto minder lift vertoont op hogere snelheden. Aan de achterkant vinden we een kleine spoiler moet zorgen voor meer downforce.

Snelheidsheuvels en parkeerdrempels

Ook aan de styling is gedacht. Zo zijn de knipperlichten en het remlicht in het zwart afgewerkt zodat ze beter bij het geheel passen. Ook kan de Ferrari op speciaal ontwikkelde Novitec NF10 velgen gezet worden. Deze zijn verkrijgbaar in 20, 21 of 22 inch. Daarachter bevindt zich een hydraulische vering waarmee de auto zijn rijhoogte met 35 mm kan verlagen. Daarnaast kan het systeem de vooras met 40 mm verhogen zodat snelheidsheuvels en parkeerdrempels geen probleem meer moeten zijn.

Novitec Ferrari 488 Pista


De opties voor het interieur blijven redelijk beperkt. Novitec denkt blijkbaar dat Ferrari hier prima werk heeft geleverd. De Duitsers bieden namelijk alleen aan om de leren bekleding te vervangen voor hetzelfde materiaal, maar dan in een andere kleur. Natuurlijk zeggen de tuners geen 'nee' tegen een klant met speciale wensen en hele diepe zakken. Hoe diep die zakken moeten zijn voor de reguliere upgrades laten ze helaas niet weten.

Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista
Novitec Ferrari 488 Pista