Als een Lamborghini Urus in handen van een tuner komt, dan wordt hij er doorgaans niet veel beter op. Maar Novitec schept twijfel. Het extra vermogen is goed, het nieuwe uiterlijk daarentegen...

Lamborghini Urus Novitec


De Lamborghini Urus is niet bepaald een onopvallende auto te noemen. Van zichzelf is het al een immense SUV met een vrij groot 'kijk mij eens'-uiterlijk. Ook zou je denken dat menig Urus-koper wel genoegen neem met de 650 pk en 850 Nm die de vierliter V8 produceert. Maar mensen met veel geld nemen niet snel genoegen met een standaard product en daarom zijn er bedrijven als Novitec die zich geroepen voelen om auto's als de Urus te 'verbeteren'.

Ferrari's en McLarens

Doorgaans levert Novitec vrij ingetogen werk als het om supercars gaat. De Ferrari's en McLarens die de tuner onder handen neemt krijgen meestal wat onderdelen van koolstofvezel en een flinke scheut extra vermogen, maar daar blijft het wel bij. In het geval van de Lamborghini Urus konden de dames en heren van Novitec zich blijkbaar niet inhouden. Alles aan de auto is vergroot. De bumperset is werkelijk immens verbreedt en verlaagt de auto vooral optisch. En ook het koolstofvezel is deze keer niet vergeten. De onder andere de spiegelkappen, spoiler en diffuser aan de achterkant en de motorkap zijn van het materiaal gemaakt.

Lamborghini Urus Novitec


Gelukkig kunnen klanten van Novitec ook kiezen om de visuele opsmuk over te slaan en alleen gaan voor hetgeen er wel toe doet: het hogere vermogen. De tuner kietelde de V8 tot een niet misselijke 782 pk en 1.032 Nm. Oftewel 132 pk en 182 Nm meer dan de standaard Urus. De technici van Novitec kregen dit voor elkaar door onder andere de elektronica die de motor aanstuurt volledig te vervangen voor eigen componenten. Ook vervingen de heren het hele uitlaatsysteem van Lamborghini door een van eigen makelij. Deze moet de V8 makkelijker laten ademen, en kan desgewenst voorzien worden van kleppen waarmee het uitlaatgeluid geregeld kan worden.

Windtunnel

Resultaat van al dat werk is een 0-100 km/h sprinttijd van slechts 3,3 seconden en een topsnelheid van 310 kilometer per uur. Novitec claimt overigens dat de hele bodykit helpt om al dit extra vermogen beter op de weg te brengen en te houden. De extra onderdelen zijn in de windtunnel getest en verbeteren de aerodynamische prestaties van de power-SUV. Het installeren van de door Novitec ontwikkelde controlemodule voor het luchtveringssysteem van de Urus moet daar nog verder bij helpen. De auto komt hierdoor tot wel 25 mm dichter op het wegdek te liggen.

Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec
Lamborghini Urus Novitec