Autofabrikanten zijn net kleine jongetjes. De vraag blijft immers altijd: wie plast het verst? Oftewel, wie zet de snelste rondetijd neer op de Nordschleife? To nu dan, want de eigenaar van de wereldberoemde Nürburgring heeft de recordpogingen per direct verbieden.

Renault Megane RS Trophy R-Nurburgring-160614


Het besluit van Capricorn Nürburgring GmbH volgt naar aanleiding van een ongeluk op 28 maart van dit jaar, toen tijdens een race van het VLN Endurance Championship de Britse Jann Mardenborough met een Nissan GT-R het publiek in vloog. Bij het ongeluk viel één dode en raakten vier mensen zwaargewond. Het management van het circuit wil in het vervolg alle risico's vermijden.

"Naar aanleiding van de tragische gebeurtenis op 28 maart heeft de Duitse autosportassociatie (DMSB) snelheidslimieten ingevoerd tijdens races op de Nürburgring", vertelt Carsten Schumacher, directeur van Capricorn Nürburgring GmbH, aan Autovisie. "Wij willen deze maatregel ook hanteren tijdens andere evenementen op de Nordschleife. Vandaar dat het niet langer is toegestaan om er recordritten uit te voeren."

"Een record is een prachtige marketingtool om snelle modellen aan de man te brengen"

Voor automerken heeft het besluit in die zin gevolgen dat een snelle rondetijd op de Nordschleife een prachtige marketingtool was om snellere modellen aan de man te brengen. Test- en ontwikkelingsritten op het lastige circuit - de baan is ruim twintig kilometer lang en heeft drieënzeventig bochten - mogen wel doorgaan.

Een voorbeeld van een felbevochten ronderecord is dat voor hot hatchbacks. De snelste tijd rond de Nordschleife was vorig jaar nog in handen van de Seat Leon ST Cupra 280 (7 minuten en 58,4 seconden), maar snel daarna overgenomen door de Renault Megane RS 275 Trophy-R (7 minuten en 54,3 seconden). Begin dit jaar echter kwam de Honda Civic Type-R om de hoek kijken, die ineens 7 minuten en 50,3 seconden op de klok zette.