Michelin en General Motors denken de oplossing gevonden te hebben voor de zwaktes die een autoband tegenwoordig heeft door de lucht eruit te halen. Ze willen de niet lek te rijden luchtloze band in 2024 introduceren.

UPTIS


Autobanden hebben allemaal een zwakte: de lucht die erin zit moet erin blijven. Wanneer iemand zijn band lek rijdt, is die lucht eruit en kan de reis niet verdergaan. Maar gelukkig is dat vanaf 2024 verleden tijd. Tegen die tijd willen General Motors en Michelin een luchtloze band op de markt hebben. Ze noemen het zelf een UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System) en het testen hiervan begint later dit jaar op een lading Chevrolet Bolts.

Prototypes

Het idee achter de band is niet helemaal nieuw. Er zijn al meerdere keren protoypes van luchtloze banden getoond, maar geen hebben hun weg naar de productie gevonden. Dit kwam voornamelijk doordat ze goed waren in het voor- of achteruit rijden, maar zodra er bochten in het spel kwamen, begonnen de banden gebreken te vertonen. Ook bleek het lastig om rekening te houden met de verschillende gewichten van verschillende voertuigen waar ze onder zouden moeten komen.

UPTIS Chevrolet Bolt


Naast het feit dat de UPTIS-banden niet meer lek kunnen, verbindt de fabrikant er nog een paar voordelen aan. Zo zijn ze volgens hen een stuk milieuvriendelijker. Dit komt doordat ze niet meer lek kunnen en dus ook minder snel vervangen hoeven te worden. Dit bespaart weer productie en dus de uitstoot van vuile stoffen. Ook hoeven oude banden niet meer geruimd te worden.

Verbruik

Daarnaast zouden ze ook nog eens beter zijn voor het verbruik van de auto. Dit doordat ze nooit meer een te lage of te hoge bandendruk kunnen hebben. De druk wordt nu eenmaal niet meer bepaald door degene die er lucht inpompt, maar door degene die de rubberen lamellen heeft ontwikkeld. Ook is een reserveband niet meer nodig, en dat scheelt weer gewicht in de auto waardoor deze weer minder gaat verbruiken.

UPTIS Chevrolet Bolt


Michelin denkt dat de autoband jaarlijks 20% aan banden kan besparen. Zoveel worden er nu namelijk afgeschreven door onregelmatige slijtage of lekkage. Dat komt neer op meer dan 200 miljoen ton aan afgedankt rubber dat bespaard kan worden.

2024

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, en als het zo klinkt dan is het ook meestal zo. Maar 2024 is nog ver weg en General Motors en Michelin hebben nog flink wat tijd om alle gemaakte beloftes waar te maken. Of het ze gaat lukken? We hopen het.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

UPTIS Chevrolet Bolt


UPTIS Chevrolet Bolt