Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 17 feb 2020
Leestijd: 3 minuten

EXCLUSIEF: Nooit eerder getoond: Bugatti Veyron barchetta

Met de Divo, de La Voiture Noir en de Centodieci blaast Bugatti het begrip coachbuilding nieuw leven in. Het is een fenomeen waar Bugatti bekend om staat. Toch, de voormalige directie van de Franse sportwagenbouwer durfde het met de Veyron niet aan. En zo verdween de Veyron Barchetta.

En toch, de ideeën voor coachbuilding bestonden ook in die tijd, getuige de hier afgebeelde Bugatti Veyron barchetta. Hij werd in 2008 op papier gezet, maar “we keken direct na de productiestart van de Veyron in 2005 al naar de mogelijkheden om unieke one-offs met een specifieke carrosserie te maken. We waren er van overtuigd dat Bugatti daarvoor het ultieme merk was. Het management destijds was er echter geen voorstander van”, legt Achim Anscheidt, designbaas van Bugatti en sinds 2004 voor het merk werkzaam, uit.

Gecompliceerd

De gecompliceerde architectuur was daar mede debet aan. En zo bleef het bij een idee in plaats van een daadwerkelijk productieplan. “Lamborghini pakte het destijds met de Reventon op basis van de Murcielago wel op. Dat maakte ons zeer jaloers, want daar had men wel het lef, terwijl iets dergelijks absoluut bij Bugatti paste”, aldus Anscheidt. De toenmalige baas van Lamborghini was Stephan Winkelman, de huidige topman van Bugatti…

Bugatti Veyron Barchetta Sjoerd van Bilsen

LEES HET UITGEBREIDE VERHAAL IN AUTOVISIE MAGAZINE 5, PLUS ONTDEK WAAROM DE CHIRON PLAN B WAS.

Bugatti Divo-gelijkenissen

Van de Veyron barchetta bestaat geen showcar of prototype. Ondanks de uitvoerige schetsen van een mogelijk productiemodel, liet de toenmalige directie van Bugatti het bij een digitaal studiemodel. Zijn bestaan is tot vandaag een groot geheim. Toen Autovisie de Veyron barchetta voor het eerst zag, moesten we even schakelen. Er staat op de foto wel degelijk Veyron. Enkele designelementen van het ontwerp zijn later vertaald naar de Divo, zoals de lichtstrips op de hoeken van de neus. Bugatti Veyron Barchetta Sjoerd van Bilsen

ZIE OOK SJOERDS WEETJES 170

Tijd ver vooruit

Met de wetenschap van nu was de Veyron barchetta zijn tijd ver vooruit geweest. Kort nadat Bugatti het project staakte verscheen de Mercedes-Benz SLR Stirling Moss. De in een oplage van 75 stuks vervaardigde sportwagen had evenmin een echte voorruit en dak. Jaren later introduceerde Ferrari de Monza SP2 en starten binnenkort McLaren en Aston Martin de bouw van de tot respectievelijk 399 stuks en 88 exemplaren speedsters.

Bugatti Veyron Barchetta Sjoerd van Bilsen

Niet als Bugatti Chiron

Anscheidt geeft aan dat Bugatti in de huidige lijn van coachbuilding de barchetta niet kan herhalen. “De Chiron is alleen als Coupé ontwikkeld. van de architectuur kan geen open variant worden gemaakt. We werkten aan een open sportwagen, maar dat plan is niet doorgezet.

Designstudio

Bugatti presenteerde de Veyron barchetta aan Autovisie, dat als enige medium uit de Benelux toegang tot de designstudio van het legendarische sportwagenmerk kreeg. Op uitnodiging van Bugatti’s ontwerpbaas openden de deuren tot zijn domein, waar door een groep van 36 designers aan toekomstige projecten wordt gewerkt. Hier kwamen onder andere de Divo, La Voiture Noir en de Centodieci tot stand. Hier werden die modellen wel uitgewerkt tot productiemodellen. De bouw van de veertig exemplaren van de Divo is inmiddels van start gegaan en de levering begint spoedig. De La Voiture Noir volgt in 2021 en de Centodieci komt daarna aan de beurt.

Bugatti Veyron Barchetta Sjoerd van Bilsen

Atlantic

De productie van de coachbuilding-modellen betreft in totaal 51 auto’s, waarvan de Divo er 40 opeist en de La Voiture Noire een eenmalige project is. Laatstgenoemde werd door Achim bedacht. De Bugatti-liefhebber en -bezitter -een Type 35- liet zich voor de auto inspireren door de Atlantic, een van de meest iconische Bugatti-modellen ooit. Nadat de excentrieke sportcoupé was ontworpen, ging Bugatti op zoek naar een koper. De eerste de beste cliënt die werd benaderd kocht direct de auto, ongezien voor een prijs van 11 miljoen euro exclusief belastingen. Volgens Anscheidt is met het drieluik de reeks compleet, al zal hij altijd denken aan een volgend concept.

Video Bugatti Divo

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.