Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 8 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Nog niet elektrisch! Renault en Geely werken samen aan nieuwe brandstofmotoren

Renault Group gaat samenwerken met Geely, de Chinese producent van onder andere Volvo, Lynk en Co. en Lotus. Opvallend is dat de samenwerking gericht is op aandrijflijnen met verbrandingsmotoren.

De fabrikanten stichten samen een nieuw bedrijf. Geheel uit het niets komt dit nieuws niet. De Chinese autobouwer en Renault sloten in 2021 al een samenwerkingsverband.

Renault Group x Geely

Het nieuwe joint venture houdt veel meer in dan dat en moet in de toekomst gaan bestaan uit: 19.000 werknemers en 17 aandrijflijnfabrieken die in 3 landen gevestigd zijn. Daarnaast komen er vijf onderzoek- en ontwikkelingscentra.

Lotus Eletre, renault, geely
De nieuwe Lotus Eletre is ook een product van de Chinese fabrikant Geely. (Afbeelding: Lotus)

Naar schatting gaan er meer dan 5 miljoen verbrandingsmotoren, hybride en plug-in hybride aandrijflijnen en transmissie geproduceerd worden. Deze zullen gebruikt worden voor auto’s in 130 landen.

Hoe Renault en Geely het bedrijf gaan noemen, is nog onbekend. Wel laten de Fransen weten in welke auto’s de aandrijflijnen van de joint venture komen: Renault, Dacia, Geely, Volvo, Lynk & Co, Proton, Nissan en Mitsubishi.

Aandrijflijnen met verbrandingsmotor

Geely en Renault richten zich met de samenwerking op aandrijflijnen met verbrandingsmotoren, een markt waar nog maar weinig fabrikanten in investeren. De toekomst ligt – vooralsnog – immers bij elektrische auto’s. “We zijn blij dat we een ambitieus partnerschap met Geely om de ICE- en hybridemotortechnologieën te blijven ontwikkelen hebben bereikt. Deze aandrijflijnen zullen de komende decennia deen cruciaal onderdeel van de toeleveringsketen van de automobielindustrie zal blijven”, aldus Luca de Meo, CEO Renault Group.

Aston Martin gooit deur dicht voor geld Geely

Door als een van de enige fabrikanten nog te investeren in verbrandingsmotoren kan het joint venture van Geely de komende jaren een unieke positie in de autobranche ontwikkelen. Echter, je kan het ook zien als een investering in iets wat eindig is. Vanaf 2035 is immers de verkoop van nieuwe brandstofauto’s verboden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.