De afgelopen tijd lijk het schering in en inslag als het gaat om elektrische auto’s die zonder aantoonbare reden in de brand vliegen. Fabrikanten doen onderzoek naar de oorzaak van deze branden, maar ondertussen is er nog geen duidelijk beleid voor het blussen en het bergen van een brandende elektrische auto.

Uitgebrande elektrische auto


Met de opkomst van de elektrische auto lijkt het spontaan ontbranden van deze voertuigen een toenemend probleem. Dit geldt niet alleen voor de gedupeerde eigenaars, maar ook voor degene die ermee om moeten gaan. Er is simpelweg nog niet genoeg informatie over hoe men het beste brandende elektrische auto’s kan blussen en kan moet bergen.

Informatievoorziening

Fabrikanten proberen zo goed mogelijk bij te schieten als het gaat om informatievoorziening. Ze geven vaak aan hoe om te gaan met accupakketten, en hoe een elektrische auto veiliggesteld kan worden in het geval van een ongeluk. Daarnaast geven veel fabrikanten ook nog aan hoe een wrak het beste opgeslagen kan worden. Dit voornamelijk omdat beschadigde accupakketten soms enkele dagen na een ongeval in de brand kunnen vliegen. Tesla heeft hier bijvoorbeeld een hele site vol informatie voor ingericht.

Gaande weg

De Brandweer leert gaande weg van elk incident en heeft al een redelijk beleid opgesteld, vertelt Nils Rosmuller van het IVF (Instituut Fysieke Veiligheid). Ook zit het samen met fabrikanten aan tafel tijdens onderzoeken naar oorzaken en bestrijdingsmethodes. Maar een echt beleid is er nog niet. Op dit moment werkt de brandweer met een aangepaste versie van de standaard werkwijze bij het blussen van een auto.

Zo gaan de blussers altijd voorzichtig te werk en identificeren ze voor het bluswerk eerst de auto met een speciaal Crash Recovery System. Als dit een elektrische auto blijkt te zijn, dan is het zaak om het type batterij te herkennen. Gaat het om een nikkel-metaalhydride-batterij, dan is het redelijk simpel en gaan de bluswerkzaamheden door als normaal, maar gaat het om een lithium ion batterij, die bijvoorbeeld in Tesla’s zit, is het een ander verhaal.

Beste oplossing

Dit soort batterijen is voornamelijk terug te vinden in de spontaan ontbrandende elektrische auto. Het grote nadeel van de Lithium Ion-technologie is dat ze na het blussen weer kunnen ontbranden. Voor dit soort auto’s geldt dan ook dat het accupakket na het blussen gekoeld moet blijven. Hiervoor staat geen bepaalde tijd. Daarnaast is de container met water waarin de auto ondergedompeld wordt is niet onderdeel van een vast beleid. Het is aan de dienstdoende brandweermensen om te bepalen wat op dat moment de beste oplossing is en hoe lang ze de auto blijven koelen.

In het geval van de spontaan ontbrandde BMW i8 in Breda bleek een waterbad van 1,5 week pas voldoende. Dit nadat de brandweer daar erachter kwam dat 1,5 dag niet voldoende was. Dit probeerden ze met een in de brand gevlogen Tesla, maar deze vloog na onderdompeling toch weer in brand. Dit komt door het gebrek aan kennis. De brandweer heeft nu alleen als leidraad dat ze het accupakket moeten blijven monitoren en koelen totdat hij steevast onder de 60 graden blijft. Tot die tijd blijft er brandgevaar.

Niet haalbaar

En met dat monitoren komt een ander probleem mee, want dit is erg arbeidsintensief. In een perfecte wereld kan er iemand 24/7 een oogje in het zeil houden, maar dat is in de realiteit niet haalbaar. Gelukkig zijn er steeds meer bergingsbedrijven die zich specialiseren in het veiligstellen van een verongelukte of in de brand gevlogen elektrische auto. De brandweer voert nu gesprekken met dit soort partijen. Het is dan ook niet ondenkelijk dat er in de nabije toekomst een vaste samenwerking tussen beide zal ontstaan.

Als zelfverdediging beweren bouwers van elektrische auto’s doorgaans zelfontbranding van hun voertuigen om unieke gevallen gaat. Het zou volgens hen vaker voorkomen bij auto’s met verbrandingsmotoren. Helaas valt deze claim in Nederland niet te checken. De brandweer heeft de cijfers niet en de verzekeraars willen dit soort informatie liever niet delen. Daarnaast is het in het geval van een autobrand erg lastig om te bepalen wat de oorzaak hiervan was.

De oorzaak van de branden wordt overigens niet door de brandweer onderzocht. Uitgebrande auto’s gaan doorgaans linea recta naar de fabrikant. Dit omdat deze zelf ook nog geen idee heeft over de mogelijke oorzaken. Ook willen ze deze gevoelige informatie natuurlijk graag voor zichzelf willen houden.