Nog geen gestekker met de Renault Arkana
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2F01-2021-New-Renault-ARKANA-E-TECH-Meallic-black-test-drive-scaled-1.jpg)
Waar Renault de Captur en Mégane alweer sinds vorig jaar van een plug-in hybride-aandrijflijn voorziet, komt de fonkelnieuwe Arkana voorlopig niet als stekkerhybride. Het merk vindt zo’n laadpoort niet bij het karakter van de Arkana passen.
De Arkana komt voorlopig alleen met een hybride-aandrijflijn naar Nederland. Een elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotoren en de batterij laat zich middels remkracht en de benzinemotor laden. Een poort om via een externe bron het accupakket te laden heeft die niet en krijgt die niet. Dat is dus anders dan bij de Captur, waarmee de SUV Coupé zijn technische kant deelt. De SUV (zonder toevoeging Coupé) is er namelijk wél als hybrid en als plug-in hybrid, binnen Renault aangeduid als E-tech.
Sportief rijkarakter
Vanwaar dat verschil? Zet de twee modellen naast elkaar en je ziet dat de Arkana er een stukje sportiever en dynamischer uitziet dan de Captur. En dat verschil wil de fabrikant ook in de rijkwaliteiten tot uiting brengen. De SUV Coupé moet wat agieler en sportiever rijden dan de technisch identieke SUV. Door een plug-in hybride-aandrijflijn aan het concept toe te voegen, verhoogt Renault het gewicht. Meer gewicht gaat ten koste van de rijdynamiek. Dat is niet wat de fabrikant wil. Vandaar dat de Arkana voorlopig niet als plug-in hybride wordt aangeboden.
Voorlopig
Nu schrijven we ‘voorlopig’. Jazeker. Als de markt erom vraagt, heroverweegt Renault zijn besluit. Het kan dus zijn dat de Arkana er wel degelijk als PHEV E-tech komt. Het is technisch mogelijk, kijk maar naar de Captur met de gelijke CMF-B-architectuur. Waarom bouwt Renault dan wel de Captur als hybrid en als stekkerhybride? De fabrikant is van mening dat een concept als een SUV, een MPV of stationwagon wel als plug-in hybride kan worden aangeboden, omdat bij die carrosserievormen rijdynamiek niet belangrijk is. Een SUV Coupé heeft sportieve looks en daar hoort een dynamisch rijkarakter bij.
Lagere cW-waarde
Tot slot spelen ook de eurootjes een rol in dit verhaal. De Arkana zal niet de verkoopvolumes van de Captur evenaren. Er moet dus op de ontwikkelingsmuntjes worden gelet. Een plug-in hybride-aandrijflijn is veel kostbaarder dan de hybridemotor zonder groot accupakket en stekkeraansluiting. De Fransen kiezen momenteel al voor een zo goedkoop mogelijke E-tech-opbouw. Voor de tweede generatie zal het merk wel investeren in een efficiënte verbrandingsmotor. Overigens zorgt de coupévorm van de Arkana er voor dat de cW-waarde lager ligt dan die van de Captur, wat resulteert in een lager benzineverbruik en dus lagere CO2-uitstoot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid