Alweer een jaar geleden presenteerde Mazda op de Tokyo Motor Show het studiemodel RX Vision. Hoewel het opvallende en schitterende model de harten van Mazda-functionarissen sneller deed kloppen, is er nog altijd geen groen licht voor een productieversie gegeven. Het concern worstelt met technische uitdagingen.

mazda_rx-vision_conceptmazda_rx-vision_concept


Het is stil rond de RX Vision, maar dat betekent niet dat het project ook stil ligt. Er wordt in de kraamkamers van Mazda nog altijd hard gewerkt aan een productiemodel. De heren technici steken er veel tijd in, want binnen de Mazda-gelederen wil iedereen dat de RX Vision er gaat komen. Of zoals de Europese verkoopbaas Martijn ten Brink recent in Autovisie zei: "De RX Vision is de beloning voor iedereen die heeft bijgedragen aan het huidige succes van Mazda." En dat willen alle Mazda-medewerkers graag vieren.

Uitdagingen

De Japanse autobouwer wil van de RX Vision een sportcoupé maken in de geest van eerdere RX-modellen, zoals de RX-7 en RX-8. En wie die modellen kent, weet dat die werden aangedreven door een rotatiemotor. Nu wil Mazda dat de nieuwste RX ook over zo'n krachtbron gaat beschikken. Maar de Japanners zijn nog druk bezig met de ontwikkeling van het blok en hebben enkele technische uitdagingen te trotseren. Het gaat volgens een techneut om de structuur van de krachtbron, terwijl ook naar de emissie van het blok gekeken moet worden. Mazda wil er weer een technisch hoogstandje van maken, zodat het een nieuwe stap in de ontwikkeling van de rotatiemotor is.

LEES OOK: MAZDA-ONTWERPER WIL NIEUWE RX (2014)

mazda_rx-vision_concept_1mazda_rx-vision_concept_1


Elektrificatie

De productieversie van de RX Vision krijgt geen hybridesysteem. Volgens een insider betekent zo'n aandrijflijn door zijn batterij en elektromotor extra gewicht en dat is niet de bedoeling van een lichte sportcoupé. Overigens, de Japanners hebben nog geen productierijpe hybridetechnologie beschikbaar. Er is weliswaar een 3 Hybrid op de Japanse markt beschikbaar, maar die aandrijflijn is op Toyota-techniek gebaseerd. De fabrikant werkt aan een eigen systeem, ondanks dat er een samenwerkingsverband met Toyota is.

Droom

In gesprek met Autovisie in december 2014 liet Mazda's ontwerpbaas Ikuo Maeda weten dat hij van een nieuwe generatie RX droomde. Hij was zelf verantwoordelijk voor het ontwerp van de RX-8 en zijn vader tekende de RX-7. Een jaar later verscheen de RX Vision. In 2017 is het precies 50 jaar geleden dat Mazda zijn eerste sportcoupé met rotatiemotor lanceerde. Het jubileumjaar komt voor de RX Vision te vroeg.

mazda_rx-vision_concept_2mazda_rx-vision_concept_2