Waterstof mag dan steeds meer in opkomst zijn, Nissan kiest voor een andere brandstof. Een die ook gemakkelijker te produceren is dan waterstof: bio-ethanol. Het merk werkt aan een Fuel Cell die de brandstof om kan zetten in elektriciteit.

Nissan SOFC - Autovisie.nlNissan SOFC - Autovisie.nl


Efficiënt

De Solid Oxide Fuel Cell (SOFC)  laat waterstof uit bio-ethanol en aardgas reageren met zuurstof. Zo wordt er volgens Nissan op een zeer efficiënte manier elektriciteit geproduceerd. Met deze SOFC moet een personenwagen een range krijgen van ongeveer zeshonderd kilometer op een tank. De nieuwe brandstofcel is vooral gericht op markten als Zuid-Amerika en Azi. Daar bestaat al een groot netwerk van bio-ethanol tankstations. Niet alleen hoeft er zo geen volledig netwerk aangelegd te worden, het tanken is volgens Nissan ook eenvoudiger dan het tanken van bijvoorbeeld waterstof, dat onder grote druk gebeurt.

BEKIJK OOK: VIDEO: RIJDEN WE OVER ENKELE JAREN MASSAAL OP WATERSTOF?

Opwekken

Bij de opwekking van energie in de SOFC komt er wel CO2 vrij, maar dat wordt volgens Nissan gecompenseerd door het suikerriet waarvan bio-ethanol wordt gemaakt. De planten nemen tijdens de groei veel CO2 op, waardoor het volgens de Japanners een CO2-neutrale cyclus is. Je hoeft niet direct naar de dealer te rennen voor de nieuwe techniek, maar toch komt hij sneller dan verwacht: al in 2020 wil Nissan de eerste modellen op de markt hebben die uitgerust zijn met een SOFC.